Vidar Bjørnstad (A): Fra og med 15. desember 2008 ble stoppene ved Sandvika stasjon for tre av Vestfoldbanens tog i hver retning pr. dag morgen og ettermiddag i rushtiden, fjernet fra ruteplanen til NSB. Dette har ført til et dårligere kollektivtilbud for pendlere til/fra Vestfold-Sandvika, med lengre reisetid eller bil som alternativ.
Kan samferdselsministeren bidra til at togene til/fra Vestfold igjen stopper for av-/påstigning i Sandvika i rushtiden?
Begrunnelse
Undertegnede har mottatt flere henvendelser etter at NSB endret ruteplanen fra 15.desember 2008 med den konsekvens at tre av Vestfoldbanens tog ikke lenger stopper for av-/påstigning i Sandvika morgen og ettermiddag i rushtiden. Pendlere hevder at dette har medført at reisetiden er forlenget med minimum 40 minutter tur/retur pr dag, forutsatt togbytte i Asker eller Drammen og at togene korresponderer. Alternativet er bil.
Det blir hevdet at endringen i ruteplanen til NSB skyldes redusert kapasitet ved Sandvika stasjon i forbindelse med bygging av tunnel og nytt dobbeltspor. Jeg konstaterer at de nevnte togene fortsatt vil kjøre forbi Sandvika stasjon på tilnærmet samme tidspunkt og kan ikke umiddelbart se at av-/ påstigning skal være umulig å tilpasse. Etter de opplysninger undertegnede har mottatt, er ingen andre togstopp/avganger berørt av omleggingen på grunn av den påberopte reduserte kapasiteten ved stasjonen.
Det må være en målsetting for Regjeringen å sikre et best mulig kollektivtilbud, spesielt i rushtiden, og unngå endringer som medfører at bilen blir et nødvendig alternativ. E18 i Vestkorridoren er allerede sterkt belastet.