Ulf Erik Knudsen (FrP): Det vises til innspill fra komponister og tekstforfattere som føler seg grovt forskjellsbehandlet i forhold til bokbransjen.
Hvilke planer har statsråden med hensyn til moms regimet for musikk på CD?
Begrunnelse
Det vises til korrespondanse mellom NOPA (Norsk Forening for komponister og tekstforfattere) ved Ragnar Bjerkreim og Henning Kvitnes - og finansdepartementet og kulturministeren, der NOPA tar til orde for å fjerne moms på plater.
I brevet fra NOPA til statsråden heter det blant annet: I disse tider med sterk nedgang i platesalg og et prisnivå som er det samme som for 20 år siden, er det på høy tid å fjerne momsen. I dag sitter Staten igjen med større gevinst pr. solgte plate enn artistene og låtskriverne til sammen!
Dekningsbidraget, dvs. de inntektene man har igjen etter at alle faste kostnader pr. plate er trukket ifra, er i kroner og øre det samme som for 20 år siden. Dekningsbidraget er den inntekten som skal betale alle investeringer til innspilling, studiomusikere, cover, video, markedsføring, lønninger etc., samt forhåpentligvis også gi artistene en skarve royalty hvis salget går bra. Bokbransjen betaler ikke moms, og royalty til forfattere er i kroner og øre nesten 3-gangen av platebransjen. De har også mye lavere investeringskostnader.
Et annet problem er at man kan ikke kombinere musikk og litteratur i produktsammenheng, da det er moms på musikk og ikke på litteratur. En sangbok med vedlagt CD er i utgangspunktet et produkt som ikke er ønsket av salgsleddene på grunn av denne problematikken. Man kan heller ikke bruke musikk for å dramatisere lydbøker på samme måte som film. Her ligger det et nytt marked som ikke kan tas i bruk med dagens momsregler.
En løsning vil være å innføre O-moms eller lav kulturmoms på bøker, plater og nedlastnings-filer av disse. I Sverige er denne visstnok på 6 % i ht. NOPA. Dagens netto dekningsbidrag ligger på ca. 50 kr pr. plate, og med innføring av kulturmoms vil det øke med ca. 20 kr. FrP har stor sans for NOPAS syn om at de som har sitt arbeid i musikkbransjen ønsker ikke i hovedsak å være avhengige av offentlig støtte og nådegaver, men å kunne leve av eget arbeid. Og at man derfor krever at deres bransje likestilles med bokbransjen.