Jan Fredrik Vogt (FrP): Vil statsråden ta initiativ til at man umiddelbart igangsetter arbeidet med å finne kontorløsninger på de enkelte NAV-kontor som ivaretar taushetsplikten?
Begrunnelse
Undertegnede viser til at NAV i Sande i Vestfold hver dag bryter taushetsplikten.
I Sande Avis har det i leserinnlegg og fra brukere blitt påpekt uholdbare forhold når det gjelder taushetsplikten. Grunnen til dette er en åpen kontorløsning hvor andre besøkende nesten ikke kan unngå å høre samtalene som pågår med brukerne.
Undertegnede mener denne situasjonen er uholdbar for både brukere og ansatte.
Jeg kjenner selv til at personer har blitt vitne til at NAV-ansatte har blitt skjelt ut etter noter av brukere i full offentlighet. Slike opplevelser bidrar ikke til et godt og produktivt arbeidsmiljø hos de ansatte.
Undertegnede reagerer imidlertid mest på åpenbare brudd på taushetsplikten.
Taushetsplikt innebærer ikke bare forbud om å snakke med andre om taushetsbelagte forhold, man har også en plikt til å sørge for å hindre andre i å få informasjonen. Slik kontoret i Sande er konstruert med åpen løsning er dette nesten umulig. Undertegnede har fått tilbakemelding om at det fra NAV sin side er ønskelig med åpne løsninger. Ikke bare i Sande, men også i andre kommuner. Dette gir inntrykk av manglende fokus på taushetsplikt og diskresjon i forhold til brukerne.
Egen sykdom, familiære situasjoner eller andre personlige forhold kan være årsaker til at man oppsøker NAV, og dette har ikke andre noe med.
I tillegg legger en åpen kontorløsning til rette for identitetstyveri da andre vil høre klientens personnummer og andre personlige opplysninger. Det blir videre slik jeg ser det helt feil dersom man aktivt må gi uttrykk for at man vil snakke mer privat, når utgangspunktet er at man har krav på taushet.