Kari Lise Holmberg (H): En lokal vin er bestselger flere steder i fylket, men vinen får ikke innpass på det nasjonale markedet. Det er bare to måter å komme inn i fast sortiment på. En er at Vinmonopolet søker etter en bestemt type vin, den andre er via jevnt salg i fullsortimentspol over hele landet. Denne vinprodusenten kommer ikke innunder noen av disse to kriteriene. Markedsføring er vanskelig, for vinprodusenter får ikke kontakte polutsalg.
Vil statsråden endre regelverket slik at produsentene får markedsført seg og solgt over hele landet?
Begrunnelse
En lokal vinprodusent er bestselger flere steder i fylket. Likevel får vinen ikke innpass på det nasjonale markedet. Av landets 228 vinmonopol er skogsbærvinen fra produsenten bare å få tak i på ca. 20 pol.
Det er vanskelig å få testet ut vinen. Etter min mening er det leit at en lokal og regional salgssuksess ikke får sjansen til å vise seg frem på nasjonalt plan.
Tidligere hadde vinprodusenter lov til å oppsøke vinmonopol og la dem få kjennskap til vinen og teste den ut. Nå får ikke vinprodusenter lov til å kontakte polutsalg i det hele tatt.
Det ligger etter min mening en utfordring i Vinmonopolets innkjøpsordning. Det er ikke lett for en liten gründerbedrift å få innpass i Vinmonopolets basissortiment. Lokale polutsalg står riktignok langt på vei fritt til å ta inn de varene de måtte ønske, men dette fører så langt bare til en begrenset distribusjon for de små alkoholprodusentene.
Det eneste stedet hvor vinprodusenter får solgt vin i Norge er på Vinmonopolet. Her er det bare to måter å komme inn på. En er at Vinmonopolet søker etter en type vin. Da kan produsentene levere et tilbud, og produktet blir evaluert. Vinmonopolet har i dette tilfellet ikke søkt etter tørr bærvin, heller ikke for 2009 (noe Sverige har gjort). Den andre måten å komme inn i fast fullsortiment på er via jevnt salg i fullsortimentspol over hele landet. Men hvordan skal produsentene kunne selge over hele landet når de ikke engang får lov til å besøke polutsalgene og fortelle om produktet?
Det er ikke snakk om å bryte EØS-reglene ved å favorisere norske produkter. Men det er snakk om å legge forholdene til rette slik at norske produkter får en reell mulighet til å selge over hele landet. Først da vil norske vinprodusenter ha mulighet for vekst og utvikling.