Kari Lise Holmberg (H): I Norge er vi stolte over tradisjonene våre, og aldri har norsk mat og drikke vært mer i fokus enn nå. En norsk vinprodusent har etter henvendelse til flere av våre ambassader i utlandet fått inntrykk av at ambassadene har et lite bevisst forhold til bruk av norsk mat og drikke i sin representasjon.
På hvilken måte mener utenriksministeren ambassadene skal promotere norsk mat og drikke, og vil han sørge for å utforme en politikk som sørger for at ambassadene ivaretar norsk næringsliv også på dette området?
Begrunnelse
Begrunnelsen for min henvendelse er en episode der en norsk vinprodusent har fått høre av en bekjent at på besøk hos den danske ambassadøren i Oslo ble det servert dansk vin, noe den danske ambassadøren var stolt av. Den norske lokale vinprodusenten kjenner ikke til at norsk vin blir servert på norske ambassader i utlandet.
I Norge er vi veldig stolte over tradisjonene våre, og aldri har norsk mat og drikke vært mer i fokus enn nå. Norge har mye å by på av råvarer og ferdige produkter.
Det springende punkt blir i hvilken grad vi bruker våre norske ambassader til bevisst å promotere norsk mat og drikke. Bruker vi våre norske ambassader ute til å drive næringsutvikling på dette området? Eller er det opp til den enkelte ambassades mer eller mindre tilfeldige innfall å ta med seg noe nedover etter et besøk i Norge?
Den henvendelsen jeg har fått kan tyde på det siste.
Min kontakt har ringt rundt til flere ambassader i utlandet og har fått inntrykk av at det holdes tilstelninger uten fokus på det norske. Norsk mat og drikke må ambassadene selv skaffe, det er ikke noe system for innkjøp, ble det hevdet.
System er en ting. Holdninger noe annet. En bevisst politikk på området bør vi ha.