Kari Lise Holmberg (H): Sosialtjenesten i hver kommune avgjør hvilke omsorgs- og hjelpetjenester som eldre og pleietrengende skal ha. På bakgrunn av kommunens vedtak utføres jobben mange steder enten av kommunen selv eller av private omsorgsbedrifter. Jeg er kjent med at skatteetaten i mitt fylke nå endrer praksis og vil anse en privat omsorgsbedrift som avgiftspliktig.
Hva er regelverket for sosiale tjenester, og hva vil finansministeren gjøre for å få lik praksis av regelverket?
Begrunnelse
Flere private bedrifter yter omsorgstjenester til eldre og pleietrengende. Det kan være eldre som blir sendt hjem etter sykehusopphold eller som har legeerklæring på at de har behov for bistand i hjemmet. Det følger av merverdiavgiftsloven at det ikke skal betales merverdiavgift ved omsetning av sosiale tjenester. I forarbeidene og fortolkningsuttalelsene er det uttrykkelig sagt at avgiftsfritaket for sosiale tjenester også gjelder dersom tjenesten utføres i privat regi.
Det er tydelig at regelverket er uklart og gir rom for ulike tolkninger. I flere kommuner likestilles privat og offentlig omsorg. Skatteetaten likebehandler i forhold til avgiftsunntaket. I mitt hjemdistrikt har en omsorgsbedrift nå - etter å ha opplevd likebehanlding i fire år - igjen fått problemer med fylkesskattekontoret. Det blir hevdet at vedkommende bedrift må ha en rammeavtale med kommunen. Hittil, og i andre kommuner/fylker, er praktisk bistand gitt etter attest fra fastlegen.
Enten det er den private omsorgsbedriften eller det er kommunen selv som utfører bistand, jobbes det med personer som har enkeltvedtak gjort av kommunen. Dette er grunnlaget for avgiftsfritaket.