Anne Margrethe Larsen (V): Et tunnelalternativ på ny trase E39 Fardal - Osestad i Vest-Agder er miljømessig framtidsrettet, hva skal til for å vurdere dette alternativet i videre arbeid med Nasjonal transportplan?
Begrunnelse
E39 mellom Vigeland og Lyngdal har den dårligste veistandarden på hele E39 i Vest-Agder. Traseen Vigeland - Osestad har vært planlagt siden 1992. Den er med i Nasjonal transportplan, men er stadig forskjøvet i tid. Nå er fortsettelsen av traseen Osestad - Fardal under vurdering. Et miljørettet alternativ med tunnel vil gi redusert CO2-utslipp, redusert støy og ta vare på bo- og driftsmiljø langs den berørte strekningen. Den foreslåtte veitraseen vil ødelegge 100000 m2 kulturlandskap, gi økt støy og luftforurensning og gi en lite framtidsrettet, helhetlig løsning for Vigeland og Lyngdal. En tunnel fra Audna til Tarevannet og bro over vannet må vurderes seriøst. Det er også viktig, ikke minst økonomisk, å se hele strekningen Vigeland og østre del av Lyngdal kommune under ett, en strekning på 11-12 km.
Et tunnelalternativ vil være en framtidsrettet, miljøvennlig og riktig utbygging av ny strekning på E 39.