Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden sørge for å gjøre forsøksordningen i Oslo permanent og utvidet til hele landet, og vil statsråden ta videre initiativ til å sørge for at det fra trafikkstasjonenes side gies rom for å være mer kundevennlig og smidig slik at kundene opplever at de tar kundene på alvor; er ikke statsråden også enig i at det er viktig at trafikkstasjonene og etaten fremstår som service og løsningsorienterte?
Begrunnelse
I det siste har det dukket opp flere saker hvor personer har betalt inn feil omregistreringsavgift av forskjellige grunner, både at man selv har tatt feil, men det har også skjedd at man har fått oppgitt feil beløp. Dette har skjedd selv etter at kunden har tatt direkte kontakt med Statens vegvesen for å forsikre seg om at beløpet som skal innbetales er korrekt. Å bli møtt på denne måten oppfattes som svært lite kundevennlig, og etaten fremstår som svært uvillig og arrogant. Beløpet som er feil er ofte også svært beskjedent, enkelte ganger dreier det seg om kun noen få kroner. Undertegnede er kjent med at det er etablert en forsøksordning i Oslo hvor man har etablert et samarbeid med Toll -og avgiftsdirektoratet. Denne ordningen innebærer at man kan betale årsavgift og omregistrering på trafikkstasjonen.