Tove Nyhus (FrP): Fem innbyggere anmeldte Nes (AK) kommune for miljøkriminalitet den 13.12.06. Romerike politidistrikt henla nylig saken etter bevisets stilling. Anmelderne reagerer på saksbehandlingen hos politiet. Henleggelsen fikk de beskjed om via media, og ingen av anmelderne ble kontaktet i løpet av de 13 måneder som saken ble etterforsket. Henleggelsen er nå påklagd.
Kan statsråden forsikre om at anmeldelser av offentlige organ som en kommune blir tatt på alvor, og kan anmelderne forvente kvalitetssikret saksbehandling av sin klage?
Begrunnelse
Esval avfallsdeponi ble opprettet i 1972, og har siden den gang vært et kommunalt avfallsdeponi for Nes kommune. Lukt- og sigevannsproblemer har i mange år vært et større eller mindre problem på Esval. To ganger har Nes kommune blitt anmeldt for miljøkriminalitet av kommunens egne innbyggere. I 2000 ble Nes kommune dømt for miljøkriminalitet, og ilagt en bot. Ved siste anmeldelse ble som nevnt saken henlagt.
Anmelderne reagerer sterkt på den behandling deres anmeldelse har fått. De opplever at dette er en alvorlig sak som i perioder påfører mange innbyggere i Nes kommune store ubehageligheter og plager.
Grunnen til at anmelderne reagerer er som følger:
Informasjon fra politidistriktet.
Anmelderne uttrykker forbauselse over at de først ble underrettet om henleggelsen etter selv å ha henvendt seg til politiet. De ble oppringt av 2 lokale aviser og informert om henleggelsen. Etter å ha ventet noen tid på at de som anmeldere skulle bli informert, tok de selv kontakt med politiet for å få bekreftet at saken var henlagt. Ut fra sakens betydning og natur, så er det vel et rimelig krav at anmelder blir underrettet uten selv å måtte henvende seg til politiet?
Saksbehandlingen.
Fem personer skrev under anmeldelsen, og ingen av disse fem ble kontaktet under etterforskning av saken. Lokalavisen Raumnes har i ettertid snakket med aktuell politiadvokat, og fått opplyst at Romerike politidistrikt bare har hatt to telefonsamtaler med henholdsvis teknisk sjef i Nes kommune og med miljøvernavdelingen i fylket. Begge disse instanser er parter i saken. "Åstedet" - Esval avfallsdeponi er så vidt kjent ikke besøkt av politiet som et ledd i etterforskningen. Ut fra dette kan det se ut som henleggelsen er basert på de to nevnte telefonsamtaler, noe som virker som mangelfull og ensidig saksbehandling.
I tillegg gikk det mer enn 13 måneder fra anmeldelsen ble inngitt og til henleggelsen fant sted.
Anmelderne føler at de ikke har blitt tatt på alvor, noe som er sterkt beklagelig. At innbyggere i en kommune må gå til sak mot sin egen kommune fordi de opplever at kommunen påfører innbyggerne uakseptable plager, er i og for seg alvorlig. Når de i tillegg har en opplevelse av at politiet ikke realitetsbehandler anmeldelsen, så er det lett å forstå at oppgitthet over systemet oppstår.