Martin Engeset (H): Som følge av NAV-reformen har brukere som oppsøker Arbeids- og velferdsetetaten med behov for hjelp, nå lovfestet rett til å be om en individuell plan.
Har statsråden oversikt over hvor stor andel av dem som etter loven faktisk har krav på en individuell plan, som faktisk får det pr. i dag, og om en slik oversikt ikke finnes; vil statsråden ta intitiativ til at det utarbeides en slik oversikt, og når kan Stortinget ev. vente å få seg forelagt en oversikt over bruken av individuell plan?
Begrunnelse
Innfasingen av NAV-reformen er nå halvveis. Hittil har mye oppmerksomhet vært rettet mot den organisatoriske sammenslutningen mellom de tidligere etatene for trygd og arbeidsformidling til en etat, og samarbeids- og samlokaliseringsprosjekter mellom den nye etaten om de kommunale sosialtjenestene. NAV-reformen er likevel først og fremst en innholdsreform, som skal skape mer brukervennlighet, mer individuell tilpasning, skreddersøm og raskere hjelp til dem som har behov for det. Et viktig virkemiddel i så henseende er at hver bruker nå etter loven har rett til en individuell plan for oppfølging og utvikling.
Oppslag i TV2 16. februar og i Dagbladet 18. februar d.å. skildrer historier hvor brukere av velferdstjenester ikke møtes med den forventede hjelp, verdighet eller respekt. Av det undertegnede kan oppfatte av disse oppslagene, har hjelpeapparatets oppfølging av Stortingets vedtak og forutsetninger når det gjelder skreddersøm og individuell plan, så langt ikke kommet skikkelig i gang.
I en interpellasjonsdebatt den 7. februar d.å. utfordret undertegnede statsråden på om det finnes en oversikt over hvordan bruken av individuell plan etter loven i dag virker. Statsrådens svar var at han ville ta med problemstillingen til departementet og undersøke om noen slik dokumentasjon finnes. Da dette er en særdeles viktig del av NAV-reformen og i arbeidet for å gi mennesker hjelp og en ny sjanse, bør statsråden i tillegg forplikte seg til å utarbeide slik dokumentasjon dersom den ikke alt finnes. Dette vil være et viktig styringsredskap overfor Arbeids- og velferdsetaten, og det vil også være en suksessindikator når det gjelder gjennomføring av den innholdsmessige NAV-reformen.