Hallgeir H. Langeland (SV): NSB skal i løpet av 2008 investere i 40-60 motorvognsett, med en opsjon på 100 togsett. Dette er den største investeringen i NSBs historie. Universell utforming prioriteres høyt av Regjeringen. Samtidig har jernbane og kollektivtrafikk store utfordringer i å tilpasse materiell og infrastruktur til folk med nedsatt funksjonsevne.
Hvilke krav til tilgjengelighet og universell utforming stiller NSB til de aktuelle leverandørene av nye togsett?
Begrunnelse
Det er svært positivt og gledelig at NSB vil investere milliarder i nye togsett. Det viser en offensiv holdning til at jernbanen er framtidas transportform. Samtidig er det viktig at toget blir en reiseform som alle kan benytte mest mulig uhindret. Det er en rettighet for den enkelte, og det vil både samfunnet og miljøet tjene på.
NSB uttaler både i egen pressemelding og i avisintervjuer at investeringene i nye togsett skal gi kundene et forbedret tilbud med økt pålitelighet og kundekomfort. Det opplyses imidlertid ikke noe om hvilke krav og standarder NSB legger opp til for tilgjengelighet og universell utforming. Flere større investeringer de siste åra, som Lysaker stasjon og nytt materiell til Flytoget, har ikke innfridd forventningene.
Det har derfor stor offentlig interesse å vite hvordan NSB møter framtida når det gjelder tilpasning av nye togsett for de inntil 700 000 innbyggerne som har nedsatt funksjonsevne.