Dagfinn Sundsbø (Sp): Etablerte leverandører av kabel-tv posisjonerer seg nå for å sikre sine kundeporteføljer ved overgangen fra analogt til digitalt nett. På Romerike har det vakt sterke reaksjoner at selskapet Get informerer kundene om at tv-signalene kuttes dersom de ikke investerer i deres tilbud om oppgradering av nettet.
Hva kan myndighetene gjøre for å sikre at innbyggerne blir bedre opplyst om de valgalternativer som faktisk finnes og for at de etablerte selskapene i markedet ikke utnytter sin posisjon på en uønsket måte?
Begrunnelse
Konkurransen om å levere tv-signaler og bredbånd via kabel er svært beskjeden. De fleste som er tilknyttet kabel-tv tror de må benytte seg av sin nåværende leverandør for å komme inn i det nye digitale nettet. På Romerike reageres det sterkt på at selskapet Get oppleves som å true med svarte tv-skjermer dersom kundene ikke investerer i deres tilbud om oppgradert nett innen en gitt dato. Det faktiske forhold om at de til høsten også vil kunne velge trådantenne sammen med dekoder, blir ikke kommunisert. "Vi ønsker ikke å reklamere for konkurrenter", sier selskapet til Romerike Blad.
Post- og Teletilsynet bekrefter på forespørsel at de får en rekke henvendelser om aggressiv markedsføring fra Get og Canal Digital, som nærmest er enerådende på markedet. Tilsynet sier de advarer folk mot å binde seg for lang tid til de selskapene som i dag tilbyr digitale nettjenester, men at folk flest ikke er kjent med alternative muligheter.
Norges Velforbund mener det er behov for et klarer skille mellom aksessnettet, som eies av den enkelte bruker, og stamnettet som eies og etableres av leverandørsiden. De mener at kabelselskapene gjennom sine leveransetilbud låser for at andre tilbydere kan levere tjenester på kundens egne nett. Det er derfor grunn til å vurdere om kundene er godt nok beskyttet i dagens regelverk.
Jeg er klar over at mitt spørsmål dekker forhold som ligger under arbeidsområdet til flere departement, men velger å rette det til kulturministeren som ansvarlig for etableringen av det digitale bakkenettet.