Dag Ole Teigen (A): Ambulansehelikoptre er sentrale når det haster for en pasient å komme til behandling på sykehus. Ved flere sykehus, blant annet ved Haukeland Universitetssykehus, er det likevel lang avstand fra helikopterlandingsplassen til sykehuset.
Vurderer statsråden det som sentralt at helikopterlandingsplassene ligger i sykehusenes umiddelbare nærhet, og hvilket arbeid gjøres eventuelt for å få dette til?
Begrunnelse
Tiden det tar å frakte en akuttpasient til sykehuset er ofte en avgjørende faktor for pasientens mulighet til å overleve. Avstanden fra plasser der ambulansehelikoptre lander og til de respektive sykehus er derfor av stor betydning.
Bergen helikopterplass, Grønneviksøren, er helikopterlandingsplass for Haukeland Universitetssykehus. Plassen ligger trangt til, flere kilometer fra sykehuset. Derfor er det nødvendig med omlasting fra helikopter til ambulanse for å frakte pasientene fra landingsplassen til sykehuset.
Strekningen ambulansene må kjøre fra helikopterlandingsplassen til sykehuset er sterkt trafikkert, med lang kødannelse i rushtrafikken. Kjøreturene kan derfor ta opp i mot 15 minutter, gjerne lengre tid enn selve helikopterturen. For mange pasienter kan disse minuttene være avgjørende.
I tillegg til å være et av landets største sykehus er Haukeland Universitetssykehus også sentral i en beredskapssituasjon for oljeindustrien.
Flere olje- og gassfelt ligger nær Bergen, og dette sykehuset vil da være en naturlig mottakssentral. Sykehuset ivaretar også særskilte nasjonale funksjoner gjennom sin brannskadeavdeling.
I tillegg til nærhet mellom landingsplass og sykehus, er selvsagt også behovet for å kunne komme til med helikopteret under ulike værforhold av avgjørende betydning. Der geografi og værforhold representerer en utfordring er det derfor også sentralt med alternative landingsplasser.