Hallgeir H. Langeland (SV): Avisene i Rogaland skriver om elendig postdistribusjon og forsinket postgang. Det hevdes også at reklame av kommersielle grunner prioriteres foran folks post. Jeg har mottatt lignende bekymringsmeldinger fra andre deler av landet. Posten er viktig del av Norges infrastruktur.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å heve kvalitet og service på distribusjon av post i Norge?
Begrunnelse
I Rogaland rapporterer media at det er store problemer med forsinkelser i postgangen. Det hevdes også at Posten prioriterer reklame foran folks post. Stavanger Aftenblad var i kontakt med flere som hadde opplevd å ikke få post på dagevis. Lite tyder på at dette er unikt, men at folk over hele landet opplever svekket kvalitet i postgang. Også bedrifter som er avhengig av rask postgang rammes. Laboratoriebedriften MoLab er et eksempel på virksomheter som er rammet på grunn av økning i forsinkelser og treg postgang.
Posten Norge AS rapporterer også selv at leveringskvalitet for A-post er redusert i 2006, og den var særlig lav i fjerde kvartal. I 2006 var 82,4 pst. av A-posten fremme over natt, mot 86,7 pst. i 2005. I 4. kvartal er resultatet 74,4 pst. mot 82,4 pst. i fjor.
Samtidig er Posten et svært solid foretak med et beregnet resultat før skatt på 1,2 mrd. kr. Posten er en del av Norges infrastruktur. Innbyggerne forventer høyere kvalitet og service enn hva Posten Norge har stått for den siste tida.