Gunnar Gundersen (H): Kjørevegsavgiften på godstransport under 22,5 tonn akseltrykk er fjernet. Skogbruksnæringen og CargoNet har i samarbeid anskaffet vogner til tømmertransport som kan utnytte at Solørbanen fra sommeren 2007 oppgraderes til 25 tonn akseltrykk. Det er stor fare for at denne gevinsten ikke vil kunne utnyttes, grunnet det faktum at kjørevegsavgiften for transporter mellom 22,5 og 25 tonn samtidig er økt kraftig.
Hvorfor vil ikke statsråden snarest endre fritaket til å gjelde godstransport opp til 25 tonn akseltrykk?
Begrunnelse
Statsråden skriver i et svarbrev til Transportbrukernes Fellesorganisasjon den 9.mars då at en endring av kjørevegsavgiften "i tilfelle må vurderes i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2008". Det til tross for at statsråden har mulighet til å komme med et slikt forslag i revidert budsjett i mai. En endring nå vil sikre at miljø- og kostnadsgevinsten ved optimal utnyttelse av jernbanens infrastruktur kan tas ut med en gang Solørbanen er oppgradert til å tåle 25 tonn. Dette er viktig særlig for Østerdalen og skognæringen i denne regionen.
Kjørevegsavgiften beregnes ut i fra den akselvekt man utnytter. Det er nå avgiftsfritak på all transport opp til 22,5 tonn, mens avgiften for transporter mellom 22,5 tonn og 25 tonn er økt fra 1,18 øre pr. bruttotonnkm i 2005 til 1,97 øre pr. bruttotonnkm i 2007, en økning på 66,95 pst.! Beregninger Cargo-Net har gjort viser at dersom en utnytter lastekapasiteten vil det utløse en avgift på 12 kr/fm3 på strekningen Elverum-Halden. Dette er et prohibitivt høyt nivå, særlig i lys av at avgiften enkelt kan unngås.
Det paradoksale i denne situasjonen er derfor at skognæringen kan velge ikke å utnytte Solørbanens nye kapasitet og vognmaterialets maksimale akseltrykk ved bare å utnytte kapasiteten opp til 22,5 tonn.
I stedet for å kjøre tog med 11 vogner med en nyttelast på 792 tonn, vil det fortsette å gå tog med 12 vogner og en nyttelast på 756 tonn. Det betyr at en taper en lasteeffektivisering på 4,7 pst. med de miljø- og kostnadsgevinster som følger av det.
At skognæringen (og andre næringer) kan velge betyr også at staten ikke vil kunne påregne inntekter fra kjørevegsavgift på denne transporten uansett. CargoNet opplyser at det er budsjettert med 20,9 mill. kr i inntekter fra kjørevegsavgift. Dersom dette er et så usannsynlig inntektsanslag som det kan se ut som, er det vanskelig å forstå at ikke statsråden benytter den muligheten revidert budsjett gir til å fjerne denne avgiften.