Per Egil Evensen (FrP): Hva vil kunnskapsministeren gjøre for at lærerutdanningen i større grad fokuserer på praktiske undervisningsmetodiske tilnærminger, både i pedagogikkfaget og i de øvrige fagene, og vil kunnskapsministeren følge opp slik at det forskes mer på utvikling av gode og riktige undervisningsmetoder?
Begrunnelse
NOKUT la 22. september 2006 frem to rapporter om norsk allmennlærerutdanning. Rapportene viser flere tydelige svakheter ved lærerutdanningen i Norge, både med henhold til kompetanse til undervisningspersonell og til det faglige innhold i utdanningen. Ikke minst er det spørsmål om lærerutdanningene i tilstrekkelig nok grad vektlegger praktisk undervisningsmetodikk i pedagogikkfaget og i de ulike fagene, samt konkrete fremgangsmåter for løsning av ulike utfordringer i skolehverdagen (eksempelvis mobbing, konfliktløsing, støynivå, samarbeid hjem - skole osv).
Det er også spørsmål om universitetene, de som først og fremst utdanner personell til lærerutdanningen, også favner disse praktiske dimensjonene. Dersom forskningsmiljøene i pedagogikk og fagdidatikk ved universitetene ikke prioriterer denne typen forskning, vil det gi signaler og ringvirkninger til innholdet i lærerutdanningen.