Beate Heieren Hundhammer (H): E16 mellom Sandvika og Hønefoss er en nasjonal, regional og lokal flaskehals mellom Oslo og Bergen både for næringslivet og persontrafikken.
På bakgrunn av svært mange dødsulykker og stor trafikkbelastning, vil samferdselsministeren fremskynde utbyggingen av ny E16 mellom Hønefoss og Sandvika, og prioritere denne strekningen sett hele E16 under ett, med tanke på at alle reisende mellom øst og vest vil nyte godt av dette uavhengig av om man fortsetter å kjøre på E16 eller velger rv 7?
Begrunnelse
E16 mellom Sandvika og Hønefoss er en vesentlig strekning i den nasjonale transportkorridoren mellom Øst- og Vestlandet, og har en årsdøgntrafikk på mer enn 10 000. Denne strekningen blir belastet med all trafikk mellom Norges to største byer, uavhengig av om man etter Hønefoss velger rv 7 (Hallingdal) eller E16 (Valdres). Strekningen er en nasjonal, regional og lokal flaskehals både for næringslivet og persontrafikken. Økende turisttrafikk til og fra Hallingdal og Valdres fører til stadig større trafikkbelastning.
Veien mellom Sandvika og Hønefoss er foruten å være en svært trafikkert og dårlig fremkommelig vei, også en livsfarlig veistrekning. Strekningen har de siste 6 månedene kostet 3 mennesker livet, hele 35 de siste årene, og 216 er skadd - 59 alvorlig. En ny E16 er derfor viktig både for å sikre nærings- og samfunnsutviklingen, og for å bedre trafikksikkerheten og miljøet.
I juni 2005 begynte arbeidet med det første byggetrinnet på ny E16 mellom Sandvika og Hønefoss da parsellen Wøyen-Bjørum ble påbegynt. Dette veiprosjektet skal stå ferdig i 2008. Neste parsell Hamang-Wøien er i Nasjonal transportplan ikke forutsatt påbegynt før i 2010. Videre har Stortinget bedt om en vurdering av hele veistrekningen Sandvika-Hønefoss ved neste rullering av Nasjonal transportplan.
Det er liten tvil om at det er god økonomi å ha kontinuerlig drift på et veianlegg, fremfor å ha flere års pauser mellom hver parsell. Det er derfor betenkelig at bygging av ny vei mellom Hamang og Wøien ikke er forutsatt påbegynt før i 2010, når strekningen Wøien-Bjørum er ferdigstilt i 2008. Anleggsstarten på bygging av ny vei mellom Hamang og Wøien bør derfor fremskyndes til 2008. Hvis dette av planmessige årsaker ikke er mulig, bør man snu maskinene og påbegynne parsellen Bjørum sag-Skaret tunnel. Slik kan man sikre både den mest kostnadseffektive utbyggingen av ny E16 mellom Sandvika og Hønefoss, i tillegg til at man får en løsning på de transport- og trafikksikkerhetsmessige utfordringene innenfor en akseptabel tidsramme.