Bjørn Jacobsen (SV): Fylkesarbeidssjefen i Møre og Romsdal har vedtatt å legge ned Smia kompetansesenter i Molde på tross av gode resultater for brukerne og stor medvirkning fra Molde kommune.
Mener statsråden det er riktig og i tråd med Regjeringas politikk at vellykkede samarbeidstiltak nå legges ned slik at det blir færre tiltak til denne målgruppen, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at brukerne av Smia og andre tiltak får tilbudet sitt opprettholdt?
Begrunnelse
Fylkesarbeidssjefen i Møre og Romsdal har vedtatt å legge ned samarbeidstiltaket Smia kompetansesenter i Molde. Soria Moria-erklæringen har gode og tydelige ambisjoner i forhold til å redusere forskjellene i samfunnet med virkemidler som NAV-satsing og tiltak for fattigdomsbekjempelse.
Smia er et arbeidsmarkedstiltak for arbeidsledige sosialhjelpsmottakere, som siden juni 2002 har vært finansiert i fellesskap av Aetat og sosialtjenesten i Molde kommune. Gjennom et fireårig forsøksprosjekt i regi av Sosial- og helsedirektoratet og Arbeidsdirektoratet, har Molde kommune fått muligheten til å utvikle en solid kompetanse og erfaring med drift av arbeidsretta tiltak overfor sosialhjelpsmottakere.
Våren 2001 ble Molde kommune utvalgt som 1 av 13 forsøkskommuner ved gjennomføring av det såkalte "Tiltaksforsøket" i regi av Sosial- og helsedirektoratet og Arbeidsdirektoratet. Tiltaksforsøket var ved siden av "Samordningsforsøket" ett av to store forsøk som staten gjennomførte i samarbeid med utvalgte kommuner i forkant av NAV for å samle verdifulle erfaringer før gjennomføringen.
Tiltaksforsøket varte ut 2004 og prøvde ut ulike modeller for økt kommunalt ansvar for arbeidsretta tiltak for langtidsmottakere av sosialhjelp. I Molde ble forsøket gjennomført i nært samarbeid med Aetat. Den første analysen i Molde avdekket to viktige flaskehalser for effektivt arbeid overfor målgruppen. Den første var sosialkontorets manglende oppfølgingskapasitet overfor enkeltklienter, og den andre var ventetid hos Aetat på ¾ til 1 år på relevante tiltak. I prosjektets første år ble det jobbet målrettet for å fjerne disse flaskehalsene. Sosialkontoret omprioriterte sine bemanningsressurser i samarbeid med Sosial- og helsedirektoratet slik at oppfølgingskapasiteten gikk fra dårlig til god. I tillegg ble det i samarbeid med Aetat lokalt søkt Arbeidsdirektoratet om ekstra tiltaksplasser på bakgrunn av at Molde kommune var forsøkskommune. Arbeidsdirektoratet innvilget søknaden med 10 tiltaksplasser innen kategorien "Arbeidspraksis i skjermet virksomhet" (APS) under prosjektperioden. Dette muliggjorde opprettelsen av Smia kompetansesenter fra juni 2002.
Smia kompetansesenter er et APS-tiltak som innebærer at Aetat finansierer 2 hele arbeidslederstillinger med driftsutgifter pr. 10 deltakerplasser. Molde sosialkontor har i tillegg finansiert 2 hele stillinger samt resterende driftsutgifter, dette for å styrke tiltaket som gir et bredt sammensatt tilbud med skreddersøm til målgruppens behov.
Smias tilbud omfatter deltakerlønn, praktisk arbeid, tett individuell oppfølging der deltakeren meisler ut personlig yrkesmål og handlingsplan, aktiv problemløsning, relevant temaundervisning, friluftsliv/trim, sunn lunsj, bedriftsbesøk, samarbeid med andre aktuelle hjelpeinstanser, døråpning til arbeid, henvisning til behandling og oppfølging videre etter utskrivning.
I 2005 har 32 pst. av deltakerne på Smia kommet i ordinært arbeid, noe som er meget gode tall sett i forhold til tilsvarende tiltak. Gjennomsnittstiden inne i tiltaket var på 4 måneder. Flesteparten av de øvrige deltakerne har fått avklart sin livssituasjon og blitt henvist videre til aktuelle hjelpetjenester. Noen har gått over i andre arbeidsmarkedstiltak, medisinrehabilitering, søkt rusbehandling, søkt uføretrygd, startet på utdanning eller militærtjeneste.