Gjermund Hagesæter (FrP): Ser finansministeren sammenhengen mellom reduserte bilavgifter og sparte kostnader pga. færre skadde i trafikken?
Begrunnelse
I et oppslag i VG den 16. februar vises det til en SINTEF-rapport som fastslår at hele 250 liv kan spares i trafikken de neste 15 årene dersom bilparken fornyes.
Lavere bilavgifter er et direkte insentiv til å bytte bil oftere. 250 liv spart betyr sparte kostnader for samfunnet med om lag 5,2 mrd. kr de neste 15 årene. I tillegg til all den lidelse og sorg mennesker kan skånes for.
Dette er basert på tall fra Transportøkonomisk institutt på kostnader forbundet med en dødsulykke 21 mill. kr. I tillegg kommer kostnadene i forbindelse med trafikkskader.
Antall dødsulykker i 2005 ligger på et lavt nivå. Forutsetter man at dette lave nivået holdes, utgjør reduksjonen i dødsulykker 7 pst. Forutsetter vi samme sammenheng for kategoriene "Meget alvorlig skade", "Alvorlig skade" og "Lettere skade" med tilhørende kostnadsanslag på henholdsvis 14,23 mill. kr, 4,69 mill. kr og 630 000 kr (Kilde: Transportøkonomisk institutt), vil samfunnet de neste årene kunne spare om lag 16 mrd. kr. Det knytter seg selvfølgelig usikkerhet til anslagene.
Når det årlige provenyet av engangsavgiften er på 17,3 mrd. kr, er det nærliggende å se en reduksjon i engangsavgiften i sammenheng med besparelsen av reduserte trafikkskader.