Torbjørn Andersen (FrP): Containerskipet MS "Tananger" fikk nylig motorstopp utenfor Sørlandet ved Flekkefjord. Det tok 12 timer fra Hovedredningssentralen fikk beskjed om motorhavariet til slepebåtassistanse nådde frem til havaristen. I 2005 havarerte "Fjord Champion" under dramatiske forhold på samme kyststrekning. Den gang var det bare flaks som hindret en større miljøkatastrofe da det tok lang tid før assistanse nådde frem til havaristen.
Mener statsråden beredskapen og responstiden er god langs Sørlandskysten sett i lys av disse episodene?
Begrunnelse
I et møte den 16. februar 2006 med representanter fra Sjømannsforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund med deler av Agder-benken ble det ropt et kraftig varsku om den mangelfulle oljeberedskapen og sikkerheten langs kysten av Sørlandet. Det ble sagt at mye av utstyret er gammelt og utgått på dato. Norsk Arbeidsmandsforbund pekte på at en ulykke langs sørlandskysten kan koste milliarder av kroner. Oljevernberedskapen kan styrkes med bedre utstyr og det er viktig å investere i mer moderne utstyr, ble det uttalt. Samtidig var det i St.meld. nr. 14 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 178 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap, en klar intensjon om viktigheten av et best mulig beredskapsnivå og sikkerhet langs norskekysten. Fra flere hold er det blitt påpekt at i forhold til den store skipstrafikken utenfor Sørlandskysten så er beredskapen altfor mangelfull på denne kyststrekningen. Det er av disse grunner ønskelig å få Regjeringens vurdering og syn på denne situasjonen og en avklaring om hva Regjeringen eventuelt vil gjøre for å sikre en god og forsvarlig sjøsikkerhet og oljevernberedskap langs denne kyststrekningen.