Dagfinn Sundsbø (Sp): Oljeselskapene som har ansvaret for levering av flydrivstoff til Gardermoen, arbeider nå med å flytte transporten fra jernbane til vei.
Vil samferdselsministeren gripe inn i saken og bidra til at transporten av flybensin fortsatt skjer på den samfunnsmessige beste måten slik at hensyn til miljø, sikkerhet og trafikkbelastning blir ivaretatt?
Begrunnelse
Oljeselskapene, som leverer drivstoff til Gardermoen, utreder nå en overføring av transporten fra jernbane til vei. Dette begrunnes bl.a. med oppsplittingen av NSB og at avtalene nå inngås med CargoNet AS som igjen leier inn spesialvogner til drivstofftrakten fra Tyskland. Det pekes også på vanskeligheter med sportilgang på jernbanenettet som kontrolleres av Jernbaneverket og Gardermobanen (Flytoget).
Sikkerheten ved transporten av drivstoff var et sentralt spørsmål i debatten om etableringen av ny hovedflyplass. I utgangspunktet ble det utredet bygging av rørledning til Gardermoen, men dette ble forlatt til fordel for frakt med spesialvogner på tog.
Overføring av transporten av flydrivstoff til tankbiler vil representere store utfordringer både miljømessig, sikkerhetsmessig og gjennom økt belastning på en allerede tungt trafikkert E6 mellom Oslo og Gardermoen. Dette vil derfor være en svært uheldig løsning som ikke kan tillates behandlet ut fra rent bedriftsøkonomiske betraktninger.
Ut fra ovenstående ber jeg samferdselsministeren bidra til at spørsmålet om levering av flydrivstoff til Gardermoen blir løftet opp på politisk nivå slik at valg av transportform blir behandlet ut fra helhetlige samfunnsmessige konsekvenser.