Anita Apelthun Sæle (KrF): I en undersøkelse foretatt for "Felleskomiteen for Israel" av Olav Vidar Landsverk (vedlagt) er konklusjonen at norske skolebøker gir elevene et skeivt, ikke-objektivt bilde av konflikten mellom palestina-arabere og jøder. Fremstillingene er også konsekvent i Israels disfavør. Dette kan fremme antisemittiske holdninger, noe som det må være et mål for norsk skole å bekjempe.
Hva kan Regjeringen gjøre for at norske skolebøker skal gi et korrekt faktagrunnlag og en mest mulig objektiv fremstilling av konflikten?
Vedlegg til spørsmål:
http://www.israel-miff.no/tema/norskskole/skolebok.PDF
Begrunnelse
Jødiske barn i Norge er i økende grad utsatt for trakassering og mobbing. Mange jøder er igjen engstelige for fremtiden. I Europa ser vi at antisemittismen viser ansikt ved overgrep mot jøder og brenning av synagoger. Det er etter min mening farlig å neglisjere fenomenet, og det er svært viktig at korrekt og nyansert informasjon blir formidlet i skolen for slik å hindre antisemittisme og rasehat.