Gunn Karin Gjul (A): Statens vegvesen har annullert anbudskonkurransen for drift av riksvegfergesambandet Flakk-Rørvik.
Vil samferdselsministeren nå ta initiativ til at det i de nye anbudsvilkårene legges opp til drift med gassferge i tilnytting med et FoU-prosjekt og tredjepartsavtale knyttet til NOx?
Begrunnelse
Omlegging til bruk av gass som drivstoff i våre ferjesamband vil bidra til betydelige miljøgevinster både når det gjelder utslipp av klimagassen CO2 og NOx. Dersom en av dagens ferger i sambandet Flakk-Rørvik erstattes med en gassferge vil dette medføre en reduksjon av NOx-utslippene med om lag 220 tonn NOx pr. år. I Gøteborgprotokollen som trådte i kraft 17. mai i år har Norge forpliktet seg til å redusere sine NOx-utslipp med 30 pst. Samtidig er det behov for mer forskning og utvikling av gassteknologien. I NOU 2004:11 Hydrogen som fremtidens energibærer ble det anbefalt flere konkrete norske målsettinger for satsing på dette område. Et av de anbefalte mål er at norske maritime miljøer skal være ledende på kompetanse innen bruk av brenselceller i skip og være tidlig ute med å demonstrere bruk.
Sambandet Flakk-Rørvik ligger perfekt til for å etablere et FoU-prosjekt knyttet til utvikling av billigere, bedre og mer konkurransedyktig gassferger i Norge. Både ledende forskningsmiljø på Marintek i Trondheim, skiftverft, rederi og selve sambandet ligger i geografisk nærhet til hverandre. En gassferge vil kunne bidra til både å nå miljømålsettinger, øke kapasiteten sambandet og fungere som et "flytende laboratorium" for nevnte aktører. Den annullerte anbudskonkurransen gir samferdselsdepartementet mulighet til å legge inn vilkår om bruk av gassferge på sambandet og legge til rette for et FoU-prosjekt.