Marit Nybakk (A): Fellesforbundet og NTL har trukket seg fra utredningen om aksjeselskap i FLO/TV på grunn av manglende tillit til prosjektledelsen og det organisasjonene mener er brudd på avtalen om medvirkning.
Hvordan vurderer statsråden de ansattes mulighet til reell innflytelse i forbindelse med prosessen i FLO/TV vedrørende omdanning til statlig AS?
Begrunnelse
Hovedavtalene i arbeidslivet og Verkstedoverenskomsten for Forsvaret trekker opp retningslinjer for samarbeid og medvirkning knyttet til omstillingen. I tillegg har Forsvaret selv utarbeidet retningslinjer for omstillingen i Forsvaret.
Prosjekt omdanning av FLO/TV til statlig aksjeselskap, fase 2, ble startet opp våren 2005. Samtlige organisasjoner ble invitert til å delta, og har deltatt i innledningsfasen av utredingen. Organisasjonenes representanter har registrert at prosjektets ledelse, helt siden sentral drøfting av mandatet, har omtalt organisasjonenes reelle medvirkning og påvirkning som positiv og ønskelig. Organisasjonene har dessverre opplevd dette annerledes.
Organisasjonene, hvorav Fellesforbundet og NTL med mer enn 80 pst. oppslutning blant ansatte i FLO/TV, opplever en prosess hvor en stram tidsplan synes som det overordnede mål. Å gi rom for saklig behandling, og muligheter til innflytelse og medbestemmelse i henhold til hovedavtalenes intensjoner, oppleves i praksis som utelukket.
Organisasjonene påpekte tidsplanens utfordringer i sentral drøfting av mandatet, i det såkalte "kickoff" møtet 9. mai 2005 og i e-post fra Fellesforbundet 13. mai 2005. Organisasjonene har også påpekt at den valgte interne arbeidsformen på overordnet nivå i FLO/TV-programmet i praksis ekskluderer organisasjonenes mulighet for reell medbestemmelse. Til tross for innvendingene holder programledelsen fast ved sin tidsplan.
Det har blitt framholdt at man i Styringsgruppen ikke har tid til å vente på resultatet i de underliggende prosjektgruppene. Organisasjonene oppfatter dette som et bevis på at programledelsen ikke har tatt inn over seg den kritikken organisasjonene tidligere har reist.
Manglende innflytelse i etablerte prosjekter kan trolig ikke angripes rettslig etter hovedavtalen, på samme måte som manglende oppfyllelse av informasjons- og drøftelsesplikten fra virksomhetens ledelse.
Organisasjonene oppfatter at programmet på det nærmeste er avsluttet, og har ingen tro på at man ønsker å forskyve tidsfristen slik at den reelle medvirkning kan ivaretas. Fellesforbundet har måttet meddele prosjektledelsen at organisasjonen ikke lenger har tillit til programledelsen, samt at Fellesforbundet ser seg nødt til å utebli fra prosessen, for å ikke bli "gissel" for programmets konklusjoner.