Heidi Sørensen (SV): Tidligere konsekvensutredninger av riksveg 2 mellom Kløfta og Kongsvinger var basert på tofelts veg og alternative traseer.
Er miljøvernministeren enig med fylkesmannen i Hedmark i at endrede forutsetninger med firefelts motorveg medfører store miljø- og landbruksmessige konsekvenser som gjør at konsekvensutredning av riksveg 2 ikke kan baseres på oppstykkede reguleringsplaner på kommunenivå, men at det må utarbeides fylkesdelplan med tilhørende konsekvensutredning for hele vegstrekningen?
Begrunnelse
Det oppleves som et demokratisk problem at behandlingen av en firefelts motorveg mellom Kløfta og Kongsvinger baserer seg på kommunale vedtak om vegtrasé som er vedtatt på grunnlag av konsekvensutredning av kun tofelts veg. Dette vil bety at påtenkt vegbredde på 10 meter økes til 20 meter. Det angis også fra Vegvesenet at ny vegnormal kan øke vegbredden ytterligere. Dette er forslag til vegnormaler som fortsatt er på høring, noe som understreker de endrede forutsetninger i forhold til opprinnelige planer. Statens vegvesen forutsetter nemlig i melding om firefelts veg fra Kløfta til Kongsvinger å bygge videre på trasevalgene for tofelts veg i kommunedelplanene i Ullensaker, Nes, Sør-Odal (der vedtaket er overstyrt) og Kongsvinger kommuner. Nordre trasé er omstridt og flere av de berørte kommuner har vedtatt enn annen trasé. Fylkesmannen i Hedmark skriver i brev til Statens vegvesen av 29. mars 2005 at "[...] Som nevnt ovenfor, kan en utvidelse fra tofelts riksveg til firefelts motorveg medføre store miljø- og landbruksmessige konsekvenser. Fylkemannen mener det er viktig at de samlede konsekvensene av en slik endring kommer fram. Utarbeiding av flere reguleringsplaner med oppstykket konsekvensutredning kan svekke oversikten over de samlede konsekvenser av tiltaket og fylkesmannen er av den oppfatning at en beslutning i denne saken ikke kan basere seg på enkeltplaner og utredninger om delstrekninger. Etter fylkesmannens syn er en utvidelse fra tofelts veg til firefelts motorveg en så stor endring at det må utarbeides en fylkesdelplan med tilhørende konsekvensutredning for hele vegstrekningen." De endrede forutsetninger som fylkesmannen peker på, samt hensynet til berørte kommunene som vil ha en annen trasé, tilsier en konsekvensutredning for hele vegstrekningen og at utredningene omfatter flere alternativer.