Ola D. Gløtvold (Sp): Syketransporten er nå de regionale helseforetakenes ansvar og som resultat har vi fått mange transportruter satt ut på anbud.
Hvordan vil helseministeren sørge for at ikke resultatet av det ensidige fokuset på de billigste løsningene går ut over kvaliteten på syketransporten og medfører enda lengre reisetid for pasientene?
Begrunnelse
Syketransporten er nå blitt satt ut på anbud med den konsekvens at mange lokale drosjer har mistet sine kontrakter og i en del tilfeller dermed også sitt eksistensgrunnlag. Enkelte helseforetak setter nå inn pasientbusser som skal transportere pasienter over lengre avstander, mens andre fokuserer på å fylle opp drosjer og minibusser med pasienter. Konsekvensene blir lengre reisetid for pasientene, og spørsmålet reiser seg om dette er medisinsk forsvarlig i forhold til syke pasienter. Mange pasienter behøver hjelp fra de skal forlate boligen sin, på sykehuset/poliklinikken og til de er trygt inne igjen i sitt eget hjem, noe de nye tilbudene ikke tar nok hensyn til. Spesielt gjelder dette gruppen eldre. Når lokale drosjeselskaper i tillegg mister et av sine viktigste eksistensgrunnlag, som syketransporten ofte er, medfører dette også at det ikke lenger finnes lokale tilbud for å kjøre pasientene til en eventuell oppsamlingsplass for pasientbusser. I enkelte tilfeller fungerer de lokale drosjene også som nødløsning når ambulanse ikke er tilgjengelig. Blir drosjene borte vil det transportmessige akuttilbudet for dem som bor i grisgrendte strøk bli enda dårligere.