Jørund Leknes (SV): Samferdselsdepartementet har tatt et prisverdig initiativ om å få utredet høyhastighetsbane i Norge. Imidlertid har strekningen Oslo-Halden-Gøteborg har et langt lavere trafikkeringsgrunnlag enn andre strekninger. Et enstemmig fylkesting i Sør-Trøndelag har vedtatt at de er bekymret for at utredning av strekningen Oslo-Gøteborg kan gi misvisende konklusjoner.
Vil statsråden ta initiativ til også å utrede mer representative strekninger med stor persontrafikk?
Begrunnelse
Samferdselsdepartementet har tatt initiativ om å få utredet framtidig standard på norsk jernbane og bygging av høyhastighetsbane. Høyhastighetsbane i Norge kan bli et meget viktig miljøpolitisk og transportøkonomisk grep. Ved å flytte transport av gods og personer fra mer forurensende transportmidler som fly og vogntog over på jernbane, kan en bidra til å redusere både støyforurensning og klimagassutslipp og øke trafikksikkerheten. Hvis en skal få til dette, må toget konkurrere med fly på reisetid og med lastebiler i effektivitet.
Samferdselsdepartementet har tatt initiativ til å utrede høyhastighet på strekningen Oslo-Halden-Gøteborg. Strekningen Oslo-Gøteborg hadde i 2002 en samla trafikk på under 200 000 reisende, og en jernbaneandel på 51 pst. Strekningen Oslo-Trondheim har totalt over 1,5 millioner årlig reisende, med en jernbaneandel på 15 pst. Oslo-Bergen/Haugesund/Stavanger har til sammen i underkant av 3 millioner årlig reisende, og en jernbaneandel som ligger omtrent på samme nivå som Trondheim. Strekningen Oslo-Bergen/Haugesund har for øvrig om lag den samme antall flypassasjerer som New York-Washington og London-Paris. Norge har flere av de mest trafikkerte flyrutene i Europa. Norsk Bane ved styreleder Kjell Stundal er opptatt av at utredningen av høyhastighetstog må skje etter et annet mandat enn det foreslåtte.
Sør-Trøndelag fylkesting uttaler enstemmig følgende:
"Fylkestinget i Sør-Trøndelag er bekymret for at strekningen Oslo-Gøteborg som "case" kan gi misvisende konklusjoner, og mener at utregninger på de sistenevnte strekningene vil gi høyere avkastning enn nye høyhastighetsspor parallelt med firefelts motorvei. Fylkestinget i Sør-Trøndelag vil peke på at trafikken mellom Trondheim og Oslo totalt sett, når en tar med flyreisende, er svært stor. Et høyhastighetstog mellom Trondheim og Oslo vil kunne fange opp mye av trafikken, og være et betydelig miljøtiltak med bla. reduksjon av CO2-utslipp. Et slikt tiltak vil ha stor betydning for distriktsutviklinga i Trøndelag og på Østlandet. Fylkestinget vil derfor be Samferdselsdepartementet om at strekningen Trondheim-Oslo bli utredet."