Hallgeir H. Langeland (SV): Prisforskjellen mellom diesel og tungolje gjør at fiskebåter bygges om til tungolje. Dette hindrer ombygging til lav-NOx motorer for å oppfylle Gøteborgprotokollen. Miljøvernministeren sier at båteiere "må ta mesteparten av støyten" for reduksjonen. Regjeringen har ingen virkemidler som kan forhindre ombygging av båter "fra diesel til tungolje som drivstoff, heller ikke for en overgang til gass."
Stemmer det at båter bygges om til økte utslipp, og hva gjøres for å stoppe dette slik at fiskerne kan ta støyten?
Begrunnelse
Prisforskjellen mellom diesel og tungolje stimulerer nå fiskebåteierne til å gå over på tungolje. På én tur kan båtene spare over 100 000 kr, og det er naturlig at eierne ser på muligheter for å få ned kostnadene. Ulempene med overgang til tungolje er store, og får alvorlige konsekvenser for miljøet, ved ulykker og ved økte utslipp av SO2, NOx og partikler. Hvis det ikke medfører kostnader å forurense mer, vil bransjen vanskelig bidra å redusere utslippene. En slik utvikling hvor båter bygges om fra diesel til tungolje vil også åpenbart forsinke eller umuliggjøre ombygginger til lav-NOx dieselmotorer eller gassmotorer som er teknologier som vil bidra til at Norge oppfyller sine forpliktelser i Gøteborgprotokollen.
I 1999 undertegnet Norge Gøteborgprotokollen. Gøteborgprotokollen omhandler reduksjon av utslipp til luft som medfører forsuring, overgjødsling og bakkenært ozon. Kongen i statsråd ratifiserte denne protokollen 7. desember 2001. Norge ligger svært dårlig an med hensyn til utslipp av nitrøse gasser (NOx). Skal vi innfri våre forpliktelser innenfor dette området, vil det i hovedsak måtte skje innenfor kystflåten og oljeindustrien. Disse næringene representerer til sammen ca. 60 pst. av utslippene
Miljøvernministeren sier til Avisenes Nyhetsbyrå i Firda (19. mars) at "for at Norge skal oppfylle sine internasjonale miljøforpliktelser, må vi redusere utslippene av klimagassene nitrogenoksider (NOx) med 30 pst. innen 2010. Og det er fiskere og skipseiere med skip i innenrikstrafikk som må ta mesteparten av støyten." Han varsler også strengere utslippskrav enn dem FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) allerede har vedtatt og sier "IMOs krav er for svake til at vi kan redusere utslippene med 30 pst". Regjeringens forslag innebærer at eierne må forbedre skipenes motorteknolig. Dette koster penger og kan gjennomføres ved hjelp av teknoligkrav og støtte. Miljøvernministeren vurderer "å gi dem økonomisk støtte til utbedringene. Størrelsen på beløpet vil komme an på hvilken båtklasse det dreier seg om. Det er naturlig at det blir en økonomisk ordning for fiskeriflåten, men det vil også bli kostnader for eierne, understreker Hareide". (Firda den 19. mars).
Samtidig bekrefter fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen i svar på spørsmål nr. 673, datert 8. april 2005, den uheldige utviklingen og sier at "I de siste par år har det vært en overgang til bruk av marine drivstoff med høyere svovelinnhold, både innenfor kystfart og fiske. En overgang fra marine gassoljer og tungdestillater til tungolje vil av teknisk-økonomiske grunner være begrenset til en viss andel av fiskefartøyene. En overgang krever at maskinene er forberedt for dette, eller at det må gjøres ombygginger". Denne tendensen til å bygge om fartøyene til å bli mer miljøfiendtlige er meget uheldig og det er betenkelig at "Fiskeri- og kystdepartementet har ingen virkemidler som kan forhindre eventuelle ombygginger av fiskefartøy fra diesel til tungolje som drivstoff, heller ikke for en overgang til gass".