Steinar Bastesen (Kp): Det foreligger i plan- og bygningsloven flere forskjellsbehandlinger av landbruksbygninger/landbruksinteresser i forhold til bygninger og interesser knyttet til fiskerinæringen, selv om det er flere likhetstrekk som skulle tilsi en mer likebehandling av disse næringene.
Hvordan ser statsråden på dette forhold, og vil det bli tatt initiativ for å likestille fiskeriinteresser med bestemmelsene som vedrører landbruket?
Begrunnelse
Flere har pekt på at fiskeriinteressene er neglisjert i plan- og utredningsarbeidet. Det er blant annet vist til at det ikke er likestilling mellom fiskeriinteresser med tilsvarende interesser f.eks. landbruksinteresser i lovverket. Dette selv om det foreligger klare likhetstrekk og overførbarhet.
Det vises til at landbruksinteressene har flere særbestemmelser i plan- og bygningsloven som også burde vært gitt til fiskerne og fiskeriinteressene, det vises spesielt til plan- og bygningsloven § 81. Denne bestemmelsen gir bønder som skal oppføre driftsbygninger lettelser som andre ikke har. Dette har medført at driftsbygninger i fiskeriene er nektet oppført, men når disse er omdefinert til landbruksbygninger blir de oftere godtatt - til tross for økt areal.
Det vises til at fiskere flere ganger har opplevd at offentlige organ, og da spesielt kommuner (foretar hovedtyngden av planarbeidet) ikke har sørget for å innhente synspunkter fra representanter for fiskerimyndigheter og fiskeriinteressene. Særlig gjelder dette tiltak i strandsonen, der fiskerne har mistet mange av sine ankerplasser og låssettingsplasser i regulerings- og utbygningsplaner. Det har i mange tilfeller skjedd omregulering eller lignende uten at fiskeriinteressene er blitt varslet. Mange av anker- og låssettingsplassene er så gamle at innføringen i grunnboken er "falt ut", siden noteringene av tinglysningsmyndighetene er definert som heftelser av historisk interesse.
Det foreligger i lovverket alt i dag plikt til å innhente uttalelser og/eller sende sakene ut på høring til "berørte instanser". Det vises bl.a. til § 95 2 annet ledd. Dessverre viser det seg at mange reguleringsmyndigheter ikke ser at en regulering eller byggesak i strandsonen kan berøre fiskeriinteressene. Dette er nok mer et uttrykk for manglende kjennskap til hvordan fiskerne og fiskeriinteressene berøres og således bør ansees som berørt part, enn uvilje til å hensynta fiskerne.
Blant annet har Plan- og bygningsetaten i Oslo informert om at (de statlige) fiskerimyndighetene ikke er nevnt blant de eksplisitte høringsinstansene som regelverket nevner, og at man derfor ikke sender høringssakene ut på høring til fiskerimyndighetene. Dette i klar motsetning til miljøvernsmyndighetene og landbruksmyndighetene.
Mange kommuner har henvist til at havnemyndighetene er høringsinstans, der det er opprettet havnedistrikt. Det har vist seg at havnemyndighetene, som er eksplisitt nevnt som høringsinstans, ikke alltid hensyntar fiskerinteressene i høringssakene som de blir forelagt av plan- og bygningsmyndighetene. Dette er for øvrig naturlig siden havnemyndighetene ført og fremst skal sikre at transport- og ferdselsinteressene blir ivaretatt.
Det vises for øvrig til merknad og forslag fra Kystpartiet i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) kap. 20.2.33 plan- og bygningsloven og fiskeriinteresser.