Inge Ryan (SV): I St.meld. nr. 12 (2002-2003) om Dyrehold og dyrevelferd uttaler Regjeringen at innføring om etikk og dyrevelferd skal inn i skoleverket. Stortinget sluttet seg til Regjeringens forslag. Til tross for dette er ikke etikk og dyrevelferd tatt med i utkast til læreplaner.
Hva vil statsråden gjøre for at barn og unge skal lære om dyrevelferd i skolen?
Begrunnelse
Regjeringens forslag til tiltak, mål og strategier i dyrevelferdsmeldingen og Stortingets oppslutning til disse viser at dyrevelferd er satt på den politiske agendaen. Det er nå om å gjøre at de politiske løftene om å bedre dyrevelferden følges opp i praksis. Regjeringens forslag får også oppslutning i Mattilsynet, Dyrevernorganisasjonene og blant veterinærer og fagfolk som synes at det er positivt og viktig at barn og unge lærer om etikk og dyrevelferd. Målet med denne opplæringen er å øke bevisstheten i forhold til dyrs naturlige adferdsbehov og kriteriene for god dyrevelferd. Den etiske delen skal fokusere på dyrs verdi i forhold til menneskelige interesser, og hvilke forpliktelser mennesker har i forhold til dyr. Opplæring i empati må også sees på som en viktig del av det å forebygge voldsutøvelse mot dyr. Dyrevelferd og dyreetikk er aktuelle temaer i dagens samfunn, og berører alle enten som forbrukere av produkter fra dyr eller som dyreeiere. Det er derfor viktig at barn og unge blir bevisstgjort ulike dyreetiske spørsmål, fortrinnsvis ved å inkludere dette som læringsmål i grunnskolen.