Lena Jensen (SV): Fornyelse eller søknad om arbeidstillatelse for kurdere fra Nord-Irak med opphold i Norge krever ifølge forskrift at personen som søker ikke har begått straffbare handlinger. UDI har ansvar for å definere vilkårene. Det må i slike sammenhenger være mulig å utvise skjønn, og skille mellom alvorlige straffbare handlinger og handlinger som straffes med forelegg.
Mener ikke statsråden at det burde utvises skjønn i slike saker, og vurderer statsråden å komme med retningslinjer ovenfor UDI?
Begrunnelse
I Dagbladet 11. april 2005 vises det til en sak i Tromsø, hvor en kurder fra Nord-Irak med midlertidig opphold, som ikke får fornyet sin arbeidstillatelse grunnet at han har fått et forelegg på 4 000 kr, etter en utforkjøring med bil etter mulig sovning ved rattet på vei hjem fra jobb. Han forårsaket kun materielle skader på bilen og ringte selv til politiet for å rapportere om ulykken. Forelegg ble ilagt etter veitrafikkloven, og dette er senere brukt som grunn for å ikke gi ham fornyet arbeidstillatelse. Når arbeidstillatelse krever at det ikke skal være begått straffbare handlinger bør vurdering av "straff" det innebærer å ikke få innvilget eller fornyet tillatelse stå i forhold til den faktiske hendelse, og det bør være mulig å utvise skjønn. I den aktuelle saken har faktisk mannen jobb, og et avslag på videre arbeidstillatelse fører til at han ikke selv kan forsørge seg lengre. Ved en vurdering av slike saker i UDI må det også kunne brukes skjønn, samt at en begrunnelse for avslaget bør gis, og sakene må kunne behandles rimelig raskt.