Rune J. Skjælaaen (Sp): Svømmeopplæring av barn i regi av skolen er en viktig forutsetning både for å opprettholde den generelle fysiske aktiviteten og for å hindre drukningsulykker. I forslaget til nye læreplaner er kravene til svømmeopplæring svekket på flere områder.
Hva er grunnen til at basisferdighet i svømming ikke skal være en målsetting i læreplanen før fylte 12 år?
Begrunnelse
De fleste barn lærer å svømme av foreldrene, men for mange elever er likevel svømmeundervisning på skolen den eneste arenaen de har for å bli svømmedyktige. Det å kunne svømme er dessuten ikke bare å kunne ta noen få svømmetak etter opplæring fra foreldrene. Ferdigheten skal også bidra til at barna skal kunne føle seg trygge i vann dersom de faller uti uten at det er planlagt. En undersøkelse utført for Norges Svømmeforbund viser at 50 pst. av 5. klassingene ikke kan svømme 200 meter.
Etter dagens læreplan skal skoleelevene kunne svømme i tredje eller fjerde klasse, slik at de er i stand til å berge seg selv i vann. I 5., 6. eller senest i 7. klasse skal elevene få opplæring i både bryst- og ryggsvømming. I forslaget til ny læreplan som er ute til høring, foreslås det å senke kravene til svømmeundervisningen. Her heter det at i fjerde klasse skal elevene være "van med vatn", men først i 7. klasse er det et mål for undervisningen at elevene skal kunne "meistre grunnteknikkar i symjing". Som et av de generelle formålene som man skal arbeide etter med hele faget kroppsøving sto det i et tidligere høringsutkast: "Ferdigheter i svømming og livredning står i en særstilling". Dette er tatt helt ut i det utkastet som nå er ute på høring.