Vidar Bjørnstad (A): Mener utdannings- og forskningsministeren at det er grunnlag for å instruere de regionale helseforetakene til å legge de alminnelige satser for driftstilskudd for privatpraktiserende legespesialister og psykologer til grunn for finansieringen av studenthelsetjenesten ved samskipnader?
Begrunnelse
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) heter det:
"Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003), der flertallet ba om at det skulle igangsettes en gradvis overføring av studentsamskipnadens helsetilbud til den ordinære kommunehelsetjenesten og psykiatriplanen. I tråd med dette overførte departementet 4.1 mill. kroner til Helsedepartementet fra 2004. Studentenes allmennhelsetilbud er nå tilpasset fatslegeordningen, mens de er forutsatt at det psykiatriske/psykologiske tilbudet skal innpasses i en driftstilskuddsmodell, der deler av finansieringen organiseres ved at et tilskudd til helsetjenesten fra Helsedepartementet bakes inn i rammefinansieringen til helseforetakene. De resterende midlene skal dekkes ved gjennomføring av opptrappingsplanen i psykiatrien.
Komiteen forutsetter at studenthelsetjenesten blir tilpasset de ordinære drifts- og avtalevilkår for spesialisthelsetjenesten, og legger til grunn at helseforetakene sikrer studentene et forsvarlig tilbud."
Ifølge opplysninger fra Studentsamskipnaden (SiO), er de i henhold til avtale med Helse Øst for 2005 forpliktet til å levere 5 psykiatriårsverk og 5 psykologårsverk. For dette får de overført et tilskudd på 2,8 mill. kr. Dette er nær 2 mill. kr mindre enn hva ordinære driftsavtaler for privatpraktiserende legespesialister og psykologer med laveste tilskuddsats ville beløpe seg til. Det kan derfor synes at Stortingets forutsetning om at studenthelsetjenesten blir tilpasset ordinære drifts- og avtalevilkår for spesialisthelsetjenesten ikke er ivaretatt.