Sigvald Oppebøen Hansen (A): Hva er departementets begrunnelse for at bestemmelsene om arbeidsgiverperioden ved delvis permittering skal tolkes slik at det er dyrere for arbeidsgivere med delvis permittering enn full permittering, og slik at lønnsplikten ved delvis permittering vil bestå over en betydelig lengre tidsperiode enn ved full permittering?
Begrunnelse
Før 1. januar tok bestemmelsene om arbeidsgivers lønnspliktperiode sikte på å likebehandle bruk av hel og delvis permittering ved at arbeidsgiverperioden økte forholdsmessig fra tre dager ved hel permittering og deretter trinnvis opp til tre uker ved 40 pst. permittering.
I Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) foreslo daværende Arbeids- og administrasjonsdepartement at det skulle gjelde samme arbeidsgiverperiode for hel og delvis permittering, og at denne skulle økes til 30 dager.
I Innst. O. nr. 34 (2003-2004) gikk et flertall inn for at arbeidsgiverperiodens lengde skulle settes til 10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 pst. reduksjon av arbeidstiden, og 15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. av arbeidstiden. I Innst. O. nr. 28 (2004-2005) ble arbeidsgiverperioden for hel permittering redusert til 5 arbeidsdager. I lovteksten er det videre presisert at arbeidsgiverperioden løper fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter. I et brev til Aetat Arbeidsdirektoratet (20. januar 2004) presiserer Arbeids- og administrasjonsdepartementet utover dette at arbeidsdager etter lovendringen skal fortolkes til kun å omfatte arbeidsdager i arbeidsgiverperioden hvor arbeidstaker er permittert med lønnsplikt. En slik fortolkning av lovteksten undergraver begrunnelsen for å differensiere mellom arbeidsgiverperioden for hel og delvis permittering, og gjør at det blir uforholdsmessig dyrere for bedriftene å permittere mindre enn 40 pst. enn ved hel permittering.