Heidi Sørensen (SV): Hvordan vurderer samferdselsministeren konsekvensene for natur og mennesker ved gjennomføring av Statens vegvesens planer om utvidelse av eksisterende 2-felts E6 til 4-felts motorveg fra Minnesund til Skaberud, og hvordan vil samferdselsministeren sikre at Statens vegvesen og Jernbaneverket samarbeider i planleggingen av veg og jernbane, slik at det mest miljøvennlige alternativet for utbyggingen av 2-spors jernbane og 4-felts motorveg langs problemstrekningen Minnesund-Skaberud kan velges?
Begrunnelse
Statens vegvesen planlegger bygging av 4-felts motorveg fra Gardermoen til Moelv, til sammen 107 km. Dette er tenkt gjennomført ved å utvide eksisterende 2-felts veg til fire felt. For de 22,8 kilometerne fra Minnesund i Eidsvoll til Skaberud i Stange er konsekvensene for miljø og folk store, og praktisk talt utelukkende negative. Dette dokumenterer Statens vegvesen i sin egen konsekvensutredning. Allerede i dag er dette området sterkt belasta. På et relativt begrensa område, langs Mjøsas solside, går det i dag 1-spors jernbane og 2-felts E6, - i tillegg til de lokale vegene. En utvidelse av dagens 2-felts E6 til 4 felt vil ødelegge uerstattelige verdier.
Områdene langs dagens E6 (fra Minnesund til Skaberud) har et unikt natur- og kulturlandskap. For eksempel har Morskogen (nord i Eidsvoll kommune) et spesielt godt lokalklima. Stedet er blitt kalt Østlandets Hardanger. Her er en rik flora og fauna, med blant annet betydelig innslag av edellauvskog. Det meste av bosettingen og landbruket befinner seg også langs dagens E6-trasé. Med utvidelse av E6 til 4-felts motorveg ødelegges store deler av dette. Landskapsbildet blir endret dramatisk, og verneverdig kulturlandskap vil gå til grunne. Området har dessuten et stort potensial som bolig- og rekreasjonsområde. Utvikling av båtlivet er også avhengig av et levende miljø langs Mjøsas solside.
For å redusere antall alvorlige ulykker, og for å bedre transportkapasiteten, er det behov for 2-spors jernbane og 4-felts motorveg langs hele strekningen Gardermoen-Hamar. På strekningen Minnesund-Skaberud (22,8 km) ønsker lokalbefolkningen veg og jernbane bort fra sjøkanten. Den 22. november 2004 vedtok kommunestyret i Eidsvoll enstemmig å be om at alternativ trasé, også kalt Åslinja, konsekvensutredes.
Så langt er heller ikke planarbeidene for jernbane og veg samordnet. Det er viktig å finne den beste traseen for både 2-spors jernbane og 4-felts motorveg. En samordnet planlegging er helt nødvendig for å gjøre de samlede inngrep i natur og miljø minst mulig.