Øystein Djupedal (SV): Hva gjør Regjeringen for å redusere omfanget av smøring og korrupsjonslignende forhold i norsk næringsliv?
Begrunnelse
I den senere tid er det blitt avdekket en rekke saker der aktører i norsk næringsliv har hatt forbindelser som må karakteriseres som uheldige. Aktører som ønsker og påvirker kundene og kunders valg, ved å gi gaver eller reiser. En vanlig karakteristikk av dette er å betegne dette som smøring i den grad dette er til personlig vinning, eller som utnytting av markedsmakt i den grad det er selskaper som tjener på dette.
Et fellestrekk for alle disse sakene, er at aktører som ikke presser regelverket vil tape i konkurransen dersom dette ikke blir stoppet. Et annet fellestrekk er at sakene ikke er avdekket av offentlig kontrollvirksomhet, men av medias arbeid.
Jeg ber om at det i svaret gjøres rede for hva man vet om hvilket omfang denne typen saker har, hvilke tiltak som er vurdert gjennomført og hvilke som faktisk er gjennomført.