Inger S. Enger (Sp): Skytefeltet på Hjerkinn avvikles. Dette gir muligheter for å oppnå naturgevinster når det gjelder bruk av områdene. Vei- og hyttenettet vil bli viktig. Den gamle turisthytta Snøheim, er en del av dette. Bygdefolket rundt Dovrefjell mener at i framtidig utvikling og bruk av nasjonalparken blir Snøheim og veien dit svært viktig. Veien kanaliserer trafikken som brukes av et stort antall i sesongen.
Ser miljøvernministeren at Snøheim og veien har stor verdi for næringsutvikling og folks bruk av fjellet?
Begrunnelse
- Når Stortinget nå har vedtatt å legge ned skytefeltet på Hjerkinn, åpner det seg helt nye muligheter for å oppnå naturgevinster i området.
- Det er umulig å se bort fra at reise- og friluftsliv i hele regionen har klare interesser i å utnytte området. "Nasjonalfjellet" Snøhetta vil uansett være en magnet for turister og lokalbefolkningen. Det er da viktig at denne trafikken kan skje på en mest mulig skånsom måte for dyre- og plantelivet i området.
- Dersom ferdselen inn i området i mest mulig grad kanaliseres til Snøheimveien, vil kunne redusere/avlaste ferdselen i andre, og mer sårbare områder.
- Kulturminnemyndighetene i Oppland fylkeskommune vurderer Snøheim til å ha høy verneverdi der det ligger. Dette synet støttes fullt ut av lokalbefolkningen og alle kommunene rundt Dovrefjell. Snøheim bør kunne drives som turisthytte og må bevares på stedet.
- Dovre og Lesja kommune har fått full støtte i stort sett alle lokale organer for at Snøheim skal bevares. Dette fremgår av høringsuttalelsene til den vedtatte kommuneplanen for Hjerkinn skytefelt.
- For at lokaldemokratiet skal fungere, er det avgjørende at lokale innspill tillegges stor vekt. Dette gjelder ikke minst i Snøheim-saken, som på mange vis er blitt en lokal symbolsak.
- Lokalbefolkningen har i alle år tatt godt vare på fjellet, og ønsker å gjøre det også i framtida. Dovre kommune har blant annet en av landets mest restriktive holdninger til motorferdsel i utmark, noe som viser at lokalsamfunnet ønsker å ta ansvar.
- Det er stor enighet om at naturen skal forvaltes på bærekraftig vis. Dovre og Lesja kommune ønsker blant annet ikke utstrakt motorisert ferdsel i utmarka. Dette prinsippet følges i dag i praktisk handling.
- Når forvaltning av nasjonalparker og landskapsvernområder nå blir delegert til lokalt/regionalt nivå (kommunene/Dovrefjellrådet og lignende), må konsekvensen bli at det også blir spillerom for det lokale nivået til å utøve denne forvaltningen på en aktiv måte.
- Med etableringen av Dovrefjell-Sundalsfjella nasjonalpark og tilbakeføringen av Hjerkinn skytefelt til sivile formål, blir en prøvestein om norsk nasjonalparkforvaltning nå blir endret slik at vi går fra en konserverende "ikke-bruk"-forvaltning til en ny strategi hvor lokalsamfunnets behov blir satt mer i fokus, selvsagt uten at dette går på bekostning av naturverdiene.
- Kommunene (Dovre og Lesja) gir med den vedtatte kommunedelplan for Hjerkinn skytefelt et betydelig og grundig gjennomarbeidet bidrag i tilbakeføringen av området til sivil bruk. Det foreliggende høringsdokument skisserer en omfattende tilbakeføring av skytefeltet. Utkastet innebærer blant annet at 98 pst. av skytefeltet foreslås som enten nasjonalpark eller landskapsvernområde og at 75-80 pst. av veiene i området tilbakeføres/saneres. Utkastet er på alle områder i tråd med Stortingets forutsetninger i vedtaket om nedleggelse av Hjerkinn skytefelt.
- For Dovre kommune er mer enn 73 pst. av kommunens areal underlagt vern i en eller annen form. Det blir da svært viktig å sikre lokal verdiskaping knyttet til de vernede områdene, samt å sikre lokal forankring gjennom at så mye som mulig av forvaltningen skjer lokalt. Naturlige fortrinn må kunne utnyttes på bærekraftig vis.