Eli Sollied Øveraas (Sp): I forbindelse med stormen "Inga" 12. januar 2005 opplevde Eidsberg kommune at alle nødnumre (110, 112 og 113) falt ut. Dette ble først oppdaget ved en tilfeldighet etter ca. 2-3 timer, mens nødsambandet først begynte å fungere igjen etter 15-18 timer. Kommunen ble ikke varslet av Telenor om at nødsambandet var falt ut, og heller ikke om når det ble koplet inn igjen.
Er dette en beredskapsmessig akseptabel situasjon, og hvis ikke, hva vil justisministeren gjøre med det?
Begrunnelse
Situasjonen ble fra Eidsberg kommunes side ansett som meget alvorlig, da man ved større ulykker eller alvorlig sykdom ikke ville hatt varslingssystemer for publikum mot 110-sentralen. I etterkant av uværet stiller Eidsberg kommune spørsmål ved om sikkerheten er godt nok ivaretatt når en kabel som henger i lufta langs jernbanelinja er den eneste forbindelseslinjen til både nødnummer, fasttelefon og mobildekning til en kommune med 10 000 innbyggere. Kommunen opplyser at deres kriseplaner har et bredt spekter av virkemidler, men at planene fungerer ut fra forutsetningen om at nødtelefoner skal kunne nås. Når disse slås ut, og det ikke gis melding fra ansvarlig operatør, Telenor, om at dette er skjedd, ble det skapt en potensielt kritisk situasjon. I dette tilfellet oppdaget kommunen heldigvis hva som hadde skjedd, og det ble satt i verk lokale tiltak som ga en viss trygghet for innbyggerne. Blant annet ble det opprettet beredskapsvakt på brannstasjonen på Mysen. Likevel ville en større brann og/eller en ulykke for eksempel på kommunens hovedfartsårer (E18, rv 22) kunne fått svært dramatiske utfall.