Ranveig Frøiland (A): Når det gjelder alternativ farlei inn til Bergen havn, viser Kystverkets konsekvensutredning og sluttdokument, datert 15. september 2004, positive konklusjoner for alternativet gjennom Skjelangersundet.
Når vil statsråden legge fram prosjektet for alternativ farlei gjennom Skjelangersundet for Stortinget?
Begrunnelse
Utviklingen innen internasjonal cruisefart viser at det nå er påtrengende nødvendig for sjøfartsnasjonen Norge at alternativ seilingsled til landets desidert største og en av Europas ledende cruisedestinasjoner blir realisert. Antall cruiseløp til Bergen stiger raskt. Rekorden for 2004 ligger på 225 anløp og allerede nå er det registrert nærmere 250 anløp for 2005.
Gjennomsnittsstørrelsen på de besøkende cruiseskip er doblet siden 1992. I 2003 hadde Bergen 15 anløp av såkalte "megaskip", dvs. skip over 70 000 tonn. For 2005 er det registrert 37 slike anløp. I 2004-sesongen fantes det 5 megaskip som var for høye til å passere under Askøybrua og flere er under bygging.
Verdens ledende cruiserederier hevder at på grunn av stordriftsfordeler og derved lavere priser for potensielle passasjerer, vil fremtidens cruisefart domineres av megaskip.
Turistnæringen langs hele norskekysten er avhengig av at Bergen, "The Gateway to the Fjords", er tilgjengelig for fremtidens skip.