Per Erik Monsen (FrP): Spørsmålet gjelder merverdiavgift og fradrag for kostnader i tilknytning til utleie av bygg.
Hva vil finansministeren gjøre for å unngå urimelige utslag av fylkesskattekontorenes manglende orientering om at man måtte registrere seg på nytt etter forskrift nr. 117 for å oppnå fradrag for merverdiavgift på driftsutgifter i tilknytning til utleiebygg, og er finansministeren enig i at en rettferdig løsning ville vært å tillate tilbakegående avgiftsregistrering?
Begrunnelse
Før forskrift nr. 117 trådte i kraft har utleiere frivillig registrert seg etter forskrift nr. 80 for å få fradrag for den merverdiavgift som har påløpt på oppføringskostnader. Forskrift nr. 117 utvidet ordningen til også å gjelde driftsutgifter knyttet til utleiebygg. For å oppnå fradragsrett måtte man imidlertid registrere seg på nytt etter forskrift nr. 117. Dette har mange bedrifter ikke vært klar over, og denne noe ulogiske regelen har i beste fall vært dårlig informert om. Følgen er at mange har fått etterberegninger på store beløp, pluss tilleggsavgift og renter. De har sendt inn omsetningsoppgaver i god tro og det er meningsløst at disse næringsdrivende må slåss mot byråkratiet i en situasjon hvor hensikten har vært å gjøre det enklere og bedre for næringslivet gjennom adgang til fradrag for merverdiavgift på driftskostnader i utleiebygg. Jeg har ikke funnet noen god begrunnelse for at allerede frivillige registrerte i merverdiavgiftsmanntallet må registrere seg én gang til. En fornuftig og rettferdig løsning på problemet kunne være å tillate tilbakegående avgiftsregistrering.