Gunn Karin Gjul (A): Krav til utslippsreduksjoner av NOx kan søkes imøtekommet ved at søkeren påtar seg forpliktelser som innebærer NOx-reduserende tiltak i andre virksomheter, herunder samferdsel.
Vil samferdselsministeren legge til rette for bruk av gassferger med tredjepartsavtaler for NOx-reduksjon innen fergetrafikken, og kan dette være aktuelt i sambandet Flakk-Rørvik i kombinasjon med et FoU-prosjekt?
Begrunnelse
Stortingets energi- og miljøkomité uttalte i Innst. S. nr. 122 (1999-2000) følgende: "Krav til utslippsreduksjoner av NOx kan søkes imøtekommet ved at søkeren påtar seg forpliktelser som innebærer NOx-reduserende tiltak i andre virksomheter, herunder samferdselssektoren."
Statoil har søkt om å få slippe ut 780 tonn NOx pr. år på Snøhvit. Etter behandling i SFT og påfølgende klagebehandling i Miljøverndepartementet, har Statoil fått tillatelse til å slippe ut 156 tonn NOx pr. år. Men Statoil gis anledning til å oppfylle deler av utslippskravet for NOx gjennom tiltak hos tredjepart.
Dersom en av dagens ferger i sambandet Flakk-Rørvik erstattes med en ny gassferge vil dette medføre en reduksjon av NOx-utslippene med om lag 220 tonn NOx pr. år.
Sambandet Flakk-Rørvik ligger perfekt til for å etablere et FoU-prosjekt knyttet til utvikling av billigere, bedre og mer konkurransedyktige gassferger i Norge. Både ledende forskningsmiljø på Marintek i Trondheim, Skiftsverft, rederi og selve sambandet ligger i geografisk nærhet til hverandre.
En gassferge vil både kunne bidra til å nå miljømålsettinger, øke kapasiteten i sambandet og fungere som et "flytende laboratorium" for nevnte aktører.
Sambandet er nå ute på anbud. I dette ligger det ingen føringer verken i forhold til å bidra til reduksjon av NOx-utslipp eller bruk av gassferge.
Å velge miljøvennlige løsninger gjennom bruk av gassferge vil medføre ekstrakostnader for rederiet som det ikke er tatt høyde for i anbudsutlysingen.