Ursula Evje (FrP): For barn med lese- og skrivevansker er en rask utredning og oppfølging i form av spesielt tilrettelagt undervisning i henhold til Individuell Opplæringsplan (IOP) viktig for ikke å miste mer av opplæringen enn høyst nødvendig. I bl.a. Rælingen kommune er det eksempler på at utredninger tar flere år, eller ikke blir gjennomført overhodet, selv om bekymringsmeldinger er sendt.
Hva vil statsråden gjøre for at nødvendige undersøkelser faktisk blir foretatt og uten unødig opphold?
Begrunnelse
Romerikes Blad har tirsdag 16. november en artikkel hvor det rettes sterk kritikk til Rælingen kommune om det undervisningstilbudet barn med mulige funksjonshemminger får. I artikkelen rettes søkelyset spesielt til funksjonshemming knyttet til lese- og skriveforståelse.
Det er allment tilgjengelig kunnskap at ca. 20 pst. eller 1 av 5 barn, i ethvert årskull ikke lærer tilfredsstillende lese- og skriveforståelse i grunn- og ungdomsskolen. Dette medfører at alle disse elevene ei heller får den videregående opplæring som de har krav på. En konsekvens kan være at de ikke blir i stand til å få et arbeid de kan mestre. Mange av disse elevene finner vi senere som statistisk materiale i registre over unge uføre og i forskjellige typer politi-, kriminalitets- og fengselsstatistikk.
Artikkelen i Romerikes Blad er ikke et enkeltstående tilfelle i Rælingen kommune. Den beskriver et tilfelle hvor foresatte har vært bekymret gjennom år fordi barnet ikke, etter deres mening, hadde den lese- og skriveferdighet som jevnaldrene barn som familien kjente hadde.
Da barnet gikk i 4. klasse ble det sendt en henvendelse fra lærer til skolens ledelse med begjæring om utredning av dette barnets lærevansker i forhold til dysleksi. Denne bekymringsmeldingen ble avvist fra skolens ledelse uten noen undersøkelse. Denne avvisningen uten nærmere begrunnelse, benevnes nå som en ekspertvurdering. Dette fremstår som uforklarlig og selvmotsigende.
Rælingen kommune vedtok prinsippene i Samtaksmodellen for flere år siden. Dette innebærer et vedtak om systemrettet arbeid noe som saken fra Rælingen bærer preg av. Imidlertid må det systemrettede arbeidet være tuftet på individet og individets behov slik at den økning av funksjonell analfabetisme vi har forskning på ikke blir en regel i årene som kommer.