Thore A. Nistad (FrP): Kan samferdselsministeren gripe tak i og tilrettelegge og samordne en brukervennlig innkreving av bompenger og at denne fungerer på samme måte over det hele land?
Begrunnelse
Bakgrunnen for dette spørsmål er hendelser i den senere tid i Oppland fylke hvor brukere av bommen på Brovold i Lunner får regning på 330,00 kr etter å ha valgt "betal senere" knappen. Vedkommende fikk ingen kvittering som sa noe om at bomavgiften kunne betales på en bensinstasjon i nærheten eller inn på et kontonummer tikl Bro & Tunnelselskapet Vedkommende er ikke alene om denne type hendelser.
Til tross for skriftlige klager og henvendelser får brukerne ikke svar. Regningene på 30,00 kr i bomavgift pluss "innkrevingsgebyr" på 300,00 kr kommer etter ca. 3 til 4 måneder. Trafikantene blir henvist til Statens vegvesen og når ikke frem i dette systemet.
Bro & Tunnelselskapet på sin side mener det ikke er vanskelig å finne ut hvordan betalingen skal skje. I praksis viser det seg at vanlige mennesker har problemer med å forstå systemet.
Det burde derfor være en stor utfordring for departementet å samordne innkrevingen av bompenger og at systemene blir likt over det hele land. Med det store antall bomstasjoner vi når har fått samt de mange planer som er underveis, bør brukervennligheten prioriteres.