Ågot Valle (SV): En politikerkomité i Hordaland fylkeskommune foreslår å redusere det utvida videregående tilbudet som multifunksjonhemma og psykisk syke har i dag. For eksempel foreslås det å ta vekk 4. og 5. undervisningsår for utviklingshemma. Argumentet er at fylkesøkonomien gjør det nødvendig å gå gjennom opplæringssektoren med tanke på hva som er strengt lovpålagte oppgaver.
Mener statsråden at dette er forslag som er i tråd med intensjonene om individuelt tilpassa opplæring for mennesker som ikke kan ta utdanning på "normal" tid?
Begrunnelse
Flertallet i en komité bestående av fem politikere har fått i oppdrag å gå gjennom tiltak som kan gjøre det mulig for Hordaland Fylkeskommune å effektivisere og spare for 80 mill. kr i perioden 2004-2007. Forslagene fra komiteen er nå til politisk behandling. De mest konkrete forslagene er på opplæringssektoren.
Ett forslag er å gå gjennom det videregående tilbudet til psykisk syke. Det argumenteres med at bare en mindre del av elevene er innafor det fylkeskommunale ansvarsområdet, ut i fra en streng juridisk tolking av hva som er rettselever. En slik tolking vil kunne ramme elever som fordi de har slitt med psykiske vansker og sykdom, ikke har kunnet ta en fullverdig videregående opplæring før de er 20 år.
Et annet forslag er å se på muligheten til å kutte på tilbudet til multifunksjonshemma som til nå har fått tilbud om et 4. og 5. undervisningsår i den videregående skolen. Alle som har arbeidet med psykisk utviklingshemma, vet at det er veldig individuelt hva en utviklingshemma ungdom trenger av ekstraundervisning, og at de lærer langsommere enn andre ungdommer.
Å frata de det utvida tilbudet vil være å frata de muligheter til utvikling og læring, og det vil og si deres livskvalitet.
Når flertallet i komiteen foreslår å kutte i tilbud som de mener ikke er strengt lovpålagt, gjør de mennesker som trenger en romslig tilnærming til muligheten for læring, til kasteballer mellom kommuner, fylkeskommuner og stat. Dette kan ikke være i tråd med intensjonene i opplæringslova. Dette bør utdanningsministeren ha en mening om.