Ingvild Vaggen Malvik (SV): Hva er begrunnelsen for at Olje- og energidepartementet har lagt ordningen med sivil bredskap for oljerasjonering i fredstid "på is", og vil statsråden legge fram en egen sak om dette for Stortinget?
Begrunnelse
Ordningen er hjemlet i FOR 1983-08-01 nr. 2141: Forskrift om oljerasjonering ved oljeforsyningskriser i fredstid, og formålet med rasjoneringen er å sikre en samfunnsmessig prioritert fordeling av knappe oljeforsyninger. Norge har en egen avtale om samarbeid med Det internasjonale energibyrå (IEA). IEA har krisehåndteringsprogrammer for bruk ved oljeforsyningskriser i fredstid. Programmene forutsetter bl.a. at medlemslandene har etablert ett sett med forbruksbegrensende tiltak som kan iverksettes på kort varsel. Norge har på eget initiativ valgt å vedta tilsvarende forbruksbegrensende tiltak.
Fram til 1. januar i år har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fått penger fra Olje- og energidepartementet for å forvalte forskriften gjennom opplæring av ansvarlige ledere og nestledere i kommunene. Når denne opplæringen synes å være lagt "på is", vil det innebære en svekkelse av den sivile beredskapen, og på sikt at den forvitrer helt.
Bakgrunnen for forskriften var oljekrisen i 1973-74, med skyhøye oljepriser. Det er ikke mulig å utelukke at vi kan oppleve et slikt scenario på nytt, ikke minst med tanke på hvordan krigen i Irak har påvirket den internasjonale oljeprisen.
I et intervju med The Guardian 3. juni 2004 har oljeanalytikeren Fadel Gheit påpekt at det vil ha dramatiske konsekvenser for den internasjonale oljeprisen dersom terrorister skulle slå til mot den Saudi Arabiske oljeterminalen Ras Tanura: "I cannot think of any more logical target for terrorists. It [Ras Tanura] is the nerve centre for the Saudi oil trade but also for global exports. If you can blow up the Pentagon in broad daylight, then it cannot be impossible to fly a plane into Ras Tanura - and then you are talking $100 [per barrel] oil."
I en situasjon med knapphet på olje og skyhøye priser vil det å overlate fordelingen til markedsmekanismene alene bety at det kun er personer og selskaper med høy betalingsevne som kan skaffe seg bensin (bilbensin, flybensin), gassoljer (autodiesel, lett fyringsolje, marine gassolje), og parafin (fyringsparafin, jetfuel), uten at de nødvendige samfunnsmessige hensyn blir tatt. Dessuten synes det som om det å legge ordningen "på is" vil være i strid både med vår avtale med IEA og nevnte forskrift.