Aud Gaundal (A): Stortinget har flere ganger understreket at funksjonshemmede skal kunne delta i det vanlige samfunnsliv. Dette gjelder også i forhold til å bruke alle transportmidler. Når Avinor satte ut parkeringen på fire flyplasser til Europark, ble regelverket på Oslo Hovedflyplass gjort gjeldene. Dette innebærer at funksjonshemmede må betale for bruk av langtidsparkering. Dette er et hinder fordi bil ofte er helt nødvendig.
Mener statsråden at EuroParks praksis er forenlig med Stortingets vilje om deltakelse?
Begrunnelse
Etter vegtrafikkloven har funksjonshemmede friparkering på offentlig sted. Men på områder der parkering skjer på en grunneiers område gjelder ikke dette. Blant annet på Oslo Hovedflyplass må funksjonshemmede betale vanlig pris for langtidsparkering. Disse områdene er eid av Avinor AS som er et heleid statlig selskap. Derfor er det Avinors ansvar at funksjonshemmede må betale vanlig pris. Ved siste rullering av Nasjonal transportplan la en samlet komité stor vekt på funksjonshemmede og skrev følgende:
Komiteen vil difor gå inn for at eit femte hovudmål i transportpolitikken skal vere:
- Eit transportsystem som er tilgjengeleg for alle og eit transporttilbod som gjer det mogleg for alle å leva eit aktivt liv.
Det kan trekkes i sterk tvil om Avinors parkeringspraksis er i samsvar med dette.