Lena Jensen (SV): I Budsjett-innst. S. nr. 12 uttrykte kirke-, utdannings- og forskningskomiteen at den nasjonale satsingen på kompetanseutvikling for lærere (LærerIKT) bør videreføres innen programmet for digital kompetanse i 2004-2008 med en årlig bevilgning.
Hva gjør statsråden for å følge opp stortingsflertallets innstilling, og hvilke planer og tiltak foreligger for å styrke lærernes digitale kompetanse?
Begrunnelse
I denne sammenheng vil jeg vise til kirke-, utdannings- og forskningskomiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12:
"Flertallet viser til at evalueringer av IKT-satsninger i Norge og andre land peker på læreres kompetanse som en avgjørende forutsetning for å utnytte store investeringer i infrastruktur og utstyr. Flertallet mener det gjenstår et betydelig arbeid med å løfte lærernes kompetanse på dette området, og at den nasjonale satsningen på kompetanseutvikling for lærere (LærerIKT) som er utviklet av Høgskolen i Agder, under forutsetning av nødvendig evaluering videreføres innen programmet for digital kompetanse i 2004-2008 med en årlig bevilgning."
Det har vært en stor økning i antall lærere som har meldt seg på IT-programmet LærerIKT, men mange har ikke fått anledning til å fullføre kurset siden det ikke finnes statlige penger. I 2003 var det ingen øremerkede statlige midler til IKT-opplæring for lærere. Dette kan tolkes som et løftebrudd. LærerIKT er ment å være departementets store nasjonale løfte for å heve kompetansen innen pedagogisk bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknolog. Ved oppstart for 3 år siden ble prosjektet lansert som et utviklingsprogram over 3 år som det skulle bevilges 120 mill. kr til.
Til tross for dette, har Utdanningsdepartementet både fjernet øremerkingen av midler til LærerIKT, og redusert i den totale budsjettramma for opplæring. Det bør også bemerkes at Høgskolen i Oslo har evaluert LærerIKT ved tre skoler og konkludert med at kurset oppleves som en suksess både som kompetanseheving for lærere og som verktøy for skoleutvikling.