Øystein Djupedal (SV): Dragados-verftet i Spania sikret seg omfattende deler av Kristin- og Snøhvit-prosjektene, til priser som lå 40 pst. under de norske tilbyderne. I lys av avsløringene om ulovlig støtte til Izar er påstandene om ulovlig støtte også til Dragados kommet opp igjen.
Har statsråden i dag nok kunnskaper til å avfeie disse påstandene som grunnløse, og hvilke undersøkelser og initiativ gjør eventuelt statsråden for å sikre at norske verft får delta på rettferdige vilkår når det gjelder oppdrag i Norge?
Begrunnelse
Spansk verftsindustri har i mange tiår kjempet en beinhard konkurranse med leverandører i andre europeiske land, også Norge. Påstander om skjulte subsidier har vært framme hver gang spanjolene har fått kontrakter. EU-kommisjonens krav om tilbakebetaling fra Izar er imidlertid første gang et spansk verft er direkte avslørt for fusk.
Etter tildelingen av fregattkontrakten til Izar, har Dragados i Spania sikret seg omfattende deler av Kristin- og Snøhvit-prosjektene til priser som lå 40 pst. under de norske tilbyderne.
Undersøkelser rundt støtteordningene i spansk verftsindustri ble satt i gang etter at Statoil i februar 2003 tildelte det sørspanske verftet Dragados Snøhvit-kontrakten til 1,45 mrd. kr. Revisjonsfirmaet Deloitte & Touche la tidlig i april fram en rapport på oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet, og halvannen måned senere kom Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) med sin rapport.
Ingen av rapportene kunne dokumentere ulovlige støtteordninger i Spania.
TBL-rapporten inneholder imidlertid flere indikasjoner på at Dragados mottar en eller annen form for støtte. Mannen som skrev rapporten, Arnt Hana, uttalte også at mistanken om ulovlig støtte er styrket.