Øystein Djupedal (SV): Avsløringene om ulovlige subsidier til et spansk skipsverft har vist at de har vunnet kontrakter på uærlig vis, og vist at norske verft kan ha gått glipp av store oppdrag fordi det spanske verftet har fusket. Situasjonen er ytterst alvorlig.
Kan statsråden redegjøre for hvilke konsekvenser dette får for norske myndigheters kontakt med verftet, videre om statsråden vil vurdere å reforhandle kontrakten slik at norske verft kan få muligheten til å konkurrere på ærlig vis?
Begrunnelse
For 4 år siden la det spanske verftet inn et bud på byggingen av nye fregatter for Sjøforsvaret. Anbudet var mye billigere enn det norske verftet kunne tilby.
Kjempekontrakten på 12 mrd. kr, som er den største kontrakt det norske Forsvaret har delt ut, gikk til det spanske verftet Izar, som den gang het Bazán. EU-kommisjonen har nå arbeidet i 4 år med saken og konkludert med at verftet har mottatt store skjulte subsidier.
EU-kommisjonen krever at den spanske verftsgruppen betaler tilbake 500 mill. euro, 4 mrd. kr, i ulovlig mottatt statsstøtte. EU-kommisjonen har så langt konkludert sin gransking av årene 1999 og 2000, og på dette grunnlaget krevd tilbakebetaling av i alt en halv milliard euro.