Karita Bekkemellem (A): Det tyder på at stadig flere elever sliter med lese- og skrivevansker. I den forbindelse kan skole og hjemsamarbeidet bli satt på en prøve, f.eks. kan foreldre oppleve at barna, til tross for nødvendig undervisning, fortsatt ikke kan lese og skrive. Tilbakemeldinger fra skolen er at man gir nødvendig undervisning.
Hva mener statsråden at foreldre kan gjøre i en slik situasjon der en elev til tross for undervisning ikke kan lese og skrive og der skolen likevel mener rettighetene blir oppfylt?
Begrunnelse
Spesialundervisning er en rettighet for elever som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. Opplæringsloven stadfester at skolens opplæring skal skje i samarbeid med hjemmet. Forskning har vist at foreldremedvirkningen i skolen har varierende kvalitet. Anstrengt kommuneøkonomi kan i visse tilfeller medføre kutt i spesialundervisning. Forskning stadfester også at elevenes bakgrunn har mye å si for prestasjoner i skolen. Derav blir foreldres engasjement og innflytelse viktig for eleven.